Foto: Malin Lingnert

Catherine Keller intervjuas i podden Darwins stege

Nyhet Publicerad Ändrad

Den internationellt erkända Catherine Keller, professor i konstruktiv teologi, feminist och författare, besökte i våras Göteborg. Pontus Nilsen, präst i Oscar Fredriks församling, fick en exklusiv intervju i sin podcast.

Teologi som förändrar världen

Catherine Keller, professor i konstruktiv teologi vid Drew University och aktiv teolog sedan snart fyrtio år, besökte i våras Sverige för första gången. I Göteborg medverkade hon under kursdagar arrangerade av Göteborg stift. Pontus Nilsen, präst i Oscar Fredriks församling och projektledare för Svenska kyrkans program på Vetenskapsfestivalen, passade på att intervjua Keller i sin podcast ”Darwins stege”.

”Jag är ett stort fan av Keller, och hennes böcker har varit jätteviktiga för mig som person. Jag hoppas att vårt samtal gör att ännu fler upptäcker henne.” säger Pontus Nilsen.

Darwins stege – en podcast om tro, vetenskap och fantasi

I Darwins stege intervjuar Pontus Nilsen forskare och föreläsare som medverkat i Svenska kyrkans program på Vetenskapsfestivalen, som han också är projektledare för. De två avsnitt som säppts tidigare har gästats av Torbjörn Tännsjö, professor i Praktisk filosofi, och Johan Söderman, professor i barn- och ungdomsvetenskap.  Samtalet med Catherine Keller är på så vis en avstickare från ordinarie upplägg.

003. The God with many breasts

Samtalet med kretsar kring feminism, klimatförändringar och gränsöverskridande teologi med utgångspunkt i Kellers böcker.

Intervjun spelades in den 20 mars 2019, i  Next Stop Horizon Recording Studio.

Lyssna på podcasten i din app för poddar, på Spotify eller på bloggen Darwins stege!

Vetenskapsfestivalen

Välkommen till en festival där kyrkans frågor om livets villkor får samspela med vetenskapliga rön. För dig som vill tänka kring existentiella frågor, ge näring åt fantasin, inspireras och utmanas av internationella och lokala teologer och forskare.

Ingen hinner fram på "Den flygande mattan"

Nu gör de sitt allra första liveavsnitt på hemmaplan i Majorna. Ingen hinner fram gästar Den flygande mattan idag fredag 6 september kl. 18-20

Del av Oscar Fredrik kyrkas fasad.

Oscar Fredriks församling

Välkommen till en gemenskap med tillhörighet, kunskaper, musik och andlighet.