Entrén till Högsbo kyrka.
Foto: Anders Thundal

Kontaktuppgifter till Högsbos församling och pastoratets gemensamma reception.

Receptionen i Sjömanskyrkan

Besök

Pastoratets gemensamma reception hittar du i Sjömanskyrkan, vid Stigbergstorget. Adress: Amerikagatan 2, 414 63 Göteborg.

Hitta hit!

Ring

Du kan nå oss på telefonnummer: 031–731 92 00.
Öppettider hittar du längre ner på sidan.

Sjömanskyrkans pampiga entré som vätter mot Stigbergstorget.
Sjömanskyrkan

Skicka e-post

Vi svarar på frågor om bokning av lokaler för alla fyra församlingarna. carljohan.pastorat@svenskakyrkan.se

Fakturaadress

Carl Johans pastorat, Fack 77801108, Box 15018, 75015 Uppsala

Receptionens öppettider

Öppettider under sommaren

Under sommaren har receptionen endast öppet för telefonsamtal. Vardagar kl. 10–12.

Ordinarie öppettider

Måndag–onsdag kl. 10–15 (lunchstängt 12–13)
Torsdag kl. 13–15
Fredag kl. 10–12

Tiderna gäller både besök och telefon.

Vill du besöka en kyrka?

Ta en titt på öppettider för pastoratets kyrkor där tiderna finns samlade.

Högsbo kyrka är öppen

Kyrkan är öppen för besök måndag-torsdag kl. 9-15, fredag 9-12 och i samband med gudstjänster eller andra evenemang.

Här hittar du oss som arbetar i Högsbo församling.

Svartvit illustration. Silhuetter av kyrkorna i Carl Johans pastorat som sitter ihop i en linje.

Kontakta Carl Johans pastorat

Kontaktuppgifter till församlingar, gemensamma verksamheter och personal i Carl Johans pastorat.

Illustration av en hand som klubbar med en ordförandeklubba.

Församlingsråd

Pastoratets kyrkofullmäktige utser församlingsrådet, vilket är lokalt baserat i pastoratets församlingar.

Abstrakt bild med bubblor. I bubblorna finns olika emojis bl.a. en skola, en kyrka och en regnbågsflagga.

Kyrka och skola

Carl Johans pastorat erbjuder besök för skolklasser i alla kyrkor. Våra präster och diakoner erbjuder också stöd vid en eventuell kris.

Exteriörbild av Högsbo kyrka. I förgrunden blommar en blå blomma.

Om Högsbo församling

Högsbo församling är en del av Carl Johans pastorat. Pastoratet har självstyre via kyrkorådet men är samtidigt en del av Göteborgs stift och Svenska kyrkan som trossamfund.

Lokaler att hyra

I Högsbo församling finns lokaler att hyra för kalas, årsmöten eller andra typer av sammankomster.

S:t Olavsgården

Lägergården S:t Olavsgården ligger på Styrsö i Göteborgs södra skärgård ett par minuter från en fin badplats och knappt tio minuter från färjan.

Glasskulptur med sjukhuskyrkans ikon som föreställer en blomma. Ett ljus lyser bakom skulpturen.

Sjukhuskyrkan

De flesta människor bär på frågor om livets mening, när man blir sjuk kan de frågorna komma upp till ytan på ett sätt som de kanske aldrig tidigare gjort.

Ringar på vattnet i en stilla sjö.

Samtalsstöd

Vill du prata med någon om tro och tvivel, dela dina tankar kring liv och död, mening och existens? Hör av dig till oss för att boka enskilt samtal med diakon eller präst.

Ekonomiskt stöd

Under perioden 1 mars–25 maj har du som är boende inom pastoratet möjlighet att söka pengar ur församlingens stiftelser och fonder.

Hållbar utveckling & miljödiplomering

Carl Johans pastorat vill värna skapelsen genom både konkreta insatser i verksamhet och förvaltning och genom att ökad kunskap och teologisk reflektion.

Två personer går längs en stig och pratar med varandra.

Diakoni

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen, ibland kallas det också för kyrkans sociala arbete.

Kyrkorådet Carl Johans pastorat

Här kan du se vilka som sitter i kyrkorådet och vad som beslutats på sammanträden i kyrkoråd och kyrkofullmäktige.