Pellbo lägergård

Pellbo lägergård är belägen fem kilometer nordost om Folkärna kyrka längs vägen mellan Backa och Fors. Den byggdes ursprungligen som skolhus år 1866. Under 1930-talet sjönk antalet elever och 1940 lades undervisningen ner.

Då Folkärna församling köpte nuvarande Folkärna församlingsgård ingick även Pellbo skola.

I mitten av 1970-talet togs den i bruk som lägergård av församlingens ungdomsverksamhet. Idag är den renoverad och utrustad med modernt kök, bastu, dusch och toalett.

För närvarande finns 24 sängplatser, varav 20 fördelade på tre friggebodar och inrett uthus. Vid golvlogi kan lägergården ta emot ytterligare ett 20-tal övernattande.

Utanför lägergården finns iordningställd grillplats, beachvolleyplan och grönområden för utomhusaktiviteter.

På fem minuters promenadavstånd genom skogen ligger Pellbosjön. Där finns badbrygga och kanoter. Från Pellbosjön kan man via sjön Brillingen paddla ut till Bäsingen och Dalälven.

Lägergården uthyrs under hela året till föreningar och privatpersoner och bokas hos pastorsexpeditionen på tel 0226-775 00.