Vit duva flyger utomhus mot en suddig, delvis grön bakgrund.

Så arbetar vi med anledning av kriget i Ukraina

I Botkyrka församling finns verksamheter och trygga platser för alla. Det finns också många möjligheter till stöd och samtal. Vi ber för fred i alla våra gudstjänster och samarbetar med kommunen och civilsamhället.

Rysslands invasion av Ukraina påverkar oss alla på olika sätt. Svenska kyrkan finns här under hela livet, i nöd och lust, glädje och sorg. Här i Botkyrka har vi många verksamheter för barn, ungdomar och vuxna. Vi erbjuder trygga platser för alla, något som är extra viktigt i tider av oro.

I församlingen finns många möjligheter till samtal och stöd. Vi har öppna diakonimottagningar flera gånger i veckan och det finns samtalsgrupper för dig som har förlorat någon närstående. Du kan även ha enskilt samtal med en präst eller diakon.

Nu är det också extra viktigt att vi ber. Det gör vi i glädje, tacksamhet, oro och sorg. Vi ber i samband med gudstjänster, andakter och i andra sammanhang. Nu ber vi särskilt för fred i Ukraina. När vi firar gudstjänst eller andakt i församlingen ber vi för fred med ord från Sveriges kristna råd, biskop Andreas Holmberg eller ärkebiskop Antje Jackelén. Här kan du läsa deras böner.

Vi samarbetar med Botkyrka kommun och andra aktörer i civilsamhället för att snabbt kunna erbjuda stöd till nyanlända personer här i kommunen. Vi står redo att stötta och hjälpa de som tvingats fly krig och oroligheter och som nu kommit till Sverige och Botkyrka.