Utlagda halsdukar vid pendeltågsstationen i Tumba
Foto: Daniel Claesson

Utlagda halsdukar gör Botkyrka till #envarmarestad

Nyhet Publicerad

I dag, tisdag 14 januari, hittar många botkyrkabor en varm överraskning vid en busshållplats, på en pendeltågsstation, vid tunnelbanan eller på andra platser runt om i Botkyrka. Där ligger nämligen halsdukar utlagda – med en uppmaning om att de ska tas med och användas. Botkyrka församling står bakom kampanjen i samarbete med Hela människan.

Det blåser kallt både bildligt och bokstavligt talat i vårt samhälle. Men det finns också många människor som står upp för medmänsklighet. Hela 30 församlingar i Stockholm, och fler runt om i hela Sverige, har stickat eller samlat in halsdukar som i dag lagts ut på platser där människor rör sig och kanske fryser.

På varje utlagd halsduk i Botkyrka hänger en lapp som säger ”Den här halsduken är till dig. Den är inte borttappad, utan finns här just för dig om du behöver den”. Vår förhoppning är att varenda halsduk ska komma till användning och värma de som fryser.

En varmare stad

Kampanjen kallas En varmare stad. Den startades av Nederluleå församling och har sedan spridit sig som en löpeld i sociala medier under hashtaggen #envarmarestad.

– Vi vill sprida värme och medmänsklighet här och nu, när kylan och mörkret är som störst, säger Beatrice Lönnqvist, kyrkoherde i Botkyrka församling.

Botkyrka församling samarbetar med Hela Människan, som har skänkt halsdukarna till manifestationen.