Foto: Mattias Wahlgren

Nätverket FBHO utsett till Årets förnyare

Nyhet Publicerad Ändrad

Priset för Årets förnyare i Svenska kyrkan delas i år ut till nätverket Framtiden bor hos oss, FBHO och Bergsjöns församling.

Kyrkans Tidning, tillsammans med Gotlands Kyrkvecka och Visby domkyrkoförsamling, instiftade år 2010 priset Årets förnyare i Svenska kyrkan, vilket delas ut till en person eller grupp som verkat för ”en gränsöverskridande och framåtvänd kyrka och som visar att teologi är en skapande verksamhet – något man gör tillsammans!”.

Priset för årets förnyare i Svenska kyrkan går 2018 till nätverket ”Framtiden bor hos oss” (förkortat FBHO) och Bergsjöns församling.

Johanna Linder, kommunikatör i Vantörs församling och samordnare för nätverket samt representant för Stockholm, tar emot priset tillsammans med Christina Byström, (representant för Göteborg), Ewa-Sofia Gudmundsson (representant för Malmö) och Henrik Törnqvist, församlingsherde i Bergsjöns församling och ordförande i nätverket FBHO. Dessutom finns hela Bergsjöns församling med vid prisutdelningen.

Hej Johanna Linder! Hur känns det att bli utsedd till årets förnyare?
-Det känns jättebra, det är så roligt att vi har fått det här priset! Det är en hedersbetygelse för alla FBHO-församlingar som ständigt jobbar mitt i mångfalden och som ligger i framkant för Svenska kyrkans framtida arbete. Församlingarna i nätverket finns ofta i storstädernas förorter, platser som ofta problematiseras i media och hos allmänheten. Men det vi ser är raka motsatsen. Det är härute hos oss som allting händer och det är här det nya, mångfaldiga samhället växer fram. Det är därför nätverket har det lite kaxiga namnet Framtiden bor hos oss. Vi visar vägen för hela Svenska kyrkan och även för övriga samhället. I augusti kommer det ut en bok från FBHO (Argument förlag) med samma namn: Framtiden bor hos oss.

Text: Tobias Svärd

Om FBHO

Nätverket bildades år 2000 och består av församlingar eller distrikt inom Svenska kyrkan som finns i mångreligiösa och mångkulturella stadsdelar. Totalt är det 25 pastorat och församlingar fördelade i städerna Malmö, Göteborg, Linköping, Norrköping, Borås, Trollhättan, Södertälje, Botkyrka och Stockholm. Samordnare är Johanna Linder, kommunikatör i Vantörs församling och Christina Byström, kommunikatör i Bergsjöns församling.