Några av Mats Hermanssons ikonmålningar

Mats Hermansson berättar om sina ikonmålningar

Nyhet Publicerad

Film med Mats Hermansson, som pratar om ett par av hans ikonbilder som ställts ut i Ljusets kyrka.

Under stilla veckan och påsk fanns ett urval av Mats Hermansson vackra ikonbilder utställda i Ljusets kyrka. Utställningen öppnade strax innan coronapandemin gjorde att många av våra besökare inte kunde ta sig till kyrkan för att se utställningen. Därför har vi spelat in en film, där Mats Hermansson berättar om sina presenningsikoner.

Mats Hermansson berättar om sina ikonbilder

I denna filmkan du se och höra Mats berätta om ett par av sina ikonmålningar. Han pratar även om varför han målar på gamla presenningar.

Om ikonerna

Mats ikoner innehåller ofta händer som välsignar, vinkar, hälsar, uttrycker omtanke och bryr sig. Här finns både klassiska ikonmotiv och nytänkande avbilningar.

Även om hans målningar kallas presenningsikoner säger Mats att han egentligen är på tok för otrogen och experimentell i sitt målande för att platsa i ikonmålarnas skara.

Presenningarna som Mats målar på är slitna, lappade och härjade - och just därför så vackra. Allt handlar om en återbruksdemonstration.

Mats Hermansson är präst och har bland annat arbetat i Örebro, Uppsala och i Visby. Mats har målat presenningsikoner i 25 år. I dag är ikonmålandet hans heltidssysselsättning.