Foto: Albin Hillert/Ikon

Botkyrka församling certifieras genom VITA Nykter

Nyhet Publicerad Ändrad

I februari blir församlingens kyrkor och lokaler certifierade som helt alkoholfria miljöer.

I februari certifieras Botkyrka församling genom organisationen VITA Nykter. Certifieringen visar att alla våra kyrkor och övriga lokaler är helt alkoholfria. Vi serverar bara alkoholfria drycker, nattvarden är alkoholfri och alla som arbetar i lokalerna är nyktra.

- Vi har många barn och ungdomar som besöker våra verksamheter och för oss är det viktigt att de, precis som andra, kan känna sig trygga och välkomna till alla våra lokaler, berättar kyrkoherde Beatrice Lönnqvist.

Certifieringen innebär att alla lokaler ska vara alkoholfria, även vid extern uthyrning. Vid till exempel dopfester, minnesstunder eller andra uthyrningar får inget starkare än lättöl serveras.

Ceremonier i distrikten

Under februari kommer varje distrikt ha en ceremoni där lokalerna certifieras och får ett diplom.

• 4/2 i Tullinge kyrka, 11.00
  • 7/2 i Ljusets kyrka, 18.30
  • 11/2 i Ängskyrkan, 11.00
  • 18/2 i Tumba kyrka, 11.00