En man sitter med en flicka i knät. Han har händerna runt flickan i bön.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Böneveckan för kristen enhet 2022

Nyhet Publicerad

18-25 januari genomförs en ekumenisk bönevecka för kristen enhet. Årets tema kommer från Matteusevangeliet 2:1-12.

Varje år den 18-25 januari infaller Böneveckan för kristen enhet. Det är världens största ekumeniska manifestation som genomförs samtidigt i cirka 120 länder.

Tema för årets bönevecka

Årets material har utarbetats av Kyrkornas råd i Mellanöstern. Temat kommer från Matteusevangeliet 2:1-12: ”En stjärna i öster – vi kommer för att tillbe Kristus”. Sveriges kristna råd har översatt materialet och skriver bland annat:

”Stjärnan visade sig i öster (Matt 2:2). Det är från öster som solen stiger upp och från det som kallas Mellanöstern framträdde frälsningen, när Gud i sin barmhärtighet välsignade oss med en soluppgång från höjden (Luk 1:78). Men historien om Mellanöstern har varit och är präglad av konflikt och stridigheter, fläckad av blod och förmörkad av orättfärdighet och förtryck.” Läs mer på Sveriges kristna råds webbplats.

World Council of Churches

Sveriges kristna råd