Foto: Alex & Martin/Ikon

Andakter som väcker minnen

Nyhet Publicerad Ändrad

Svenska kyrkan finns på flera äldreboenden i Botkyrka. Diakoner, musiker och andra medarbetare besöker de boende och anordnar andakter med jämna mellanrum.

Personal från Botkyrka församling har andakter på Villa Botvid (tidigare Sandstugan), Kärsdala, Riksten Plaza, Alby Äng och på Tumba vård- och omsorgsboende.

Ett vanligt besök brukar innehålla en sång- och musikstund och en andakt. Det brukar även vara fika med tid för samtal. På Alby Äng, där det bor många finsktalande, anordnas andakter på både svenska och finska.

Värdefulla och uppskattade besök

Susanne Stuedahl är diakon i Tumba kyrka. Hon har hand om andakterna på Tumba vård- och omsorgsboende.

– Vi är efterlängtade och det är fullt hus när vi kommer på besök för att sjunga önskepsalmer och ha andakt, säger hon.

Susanne har många minnen från sina besök på äldreboenden. Hon berättar om hur en äldre kvinna, som aldrig pratade, sken upp när hon hörde musik från sin barndom.

– Hon började skratta, tala och minnas och försökte berätta om sin barndom. När hon nynnade på Mors lilla Olle sjöng vi den sången tillsammans. Då såg jag hur hennes ögon riktigt glittrade samtidigt som hon sjöng med.

Sånger som berör till tårar

Sång och musik är en viktig del av andakterna. Susanne märker tydligt vilken betydelse sångerna har för de boende.

– En del blir berörda till tårar när vi till exempel sjunger Tryggare kan ingen vara. Och när det är dags att avsluta sångstunden är det alltid några som säger ”nej, inte än”.

– Vi brukar avsluta andakterna med psalm 235, Han har öppnat pärleporten. Då sjunger alla med så mycket att det känns som att taket ska lyfta, berättar Susanne.