Foto: Albin Hillert/Ikon

Botkyrka församling är certifierade genom VITA Nykter

Alla kyrkor och lokaler i församlingen är helt alkoholfria, även vid extern uthyrning.

I februari 2018 blev Botkyrka församling certifierade genom organisationern VITA Nykter. Certifieringen visar att alla våra kyrkor och övriga lokaler är helt alkoholfria. Vi serverar bara alkoholfria drycker, nattvarden är alkoholfri och alla som arbetar i lokalerna är nyktra.

- Vi har många barn och ungdomar som besöker våra verksamheter och för oss är det viktigt att de, precis som andra, kan känna sig trygga och välkomna till alla våra lokaler, berättar kyrkoherde Beatrice Lönnqvist.

Certifieringen innebär att alla lokaler ska vara alkoholfria, även vid extern uthyrning. Vid till exempel dopfester, minnesstunder eller andra uthyrningar får inget starkare än lättöl serveras.

Certifierade lokaler lever upp till följande fyra punkter

• Den är alltid alkoholfri, även vid uthyrning
  • Alla drycker här är alkoholfria
  • Nattvarden i lokalen är helt alkoholfri
  • De som tjänstgör i lokalen är nyktra och luktar inte alkohol

Mer information finns på VITA Nykters webbsida.