Vi söker präster

Se film om tjänsten, pastoratet och Borlänge här.

Stora Tuna och Torsångs församlingar bildar pastorat med samma namn. Pastoratet har samma geografiska område som Borlänge kommun. Vi är ca 70 medarbetare och söker två komministrar till vårt arbetslag. Borlänge är en stad och kommun i tillväxt. Enbart etableringen av Nothvolt kommer innebära runt 1000 nya jobb till Borlänge. Genom sin centrala placering i Dalarna och med goda kommunikationer upplevs staden större än den är. Staden växer i alla riktningar med fler invånare, nya bostadskvarter och områden. Närheten till Falun, Ludvika och Avesta gör regionen attraktiv och expansiv.

Som präst i Borlänge förmedlar du Guds ord, leder gudstjänster och andakter, döper, konfirmerar, viger och begraver. Du möter människor i alla åldrar, med olika bakgrund, från hela samhället. Samtalet är ett viktigt redskap i tjänsten som präst. Du tjänstgör i hela pastoratet där du möter människor i livets alla skeden. Är du en präst som vill jobba med ekumenik och religionsdialog så finns det goda möjligheter hos oss. Vi verkar i en mångkulturell stad där vi kan göra värdefulla insatser och särskilt i mer utsatta områden. Vi håller bl.a. på att etablera ett diakonalt centrum i en av stadsdelskyrkorna i Jakobsgården. Tillsammans med övrig personal, förtroendevalda och ideella vill du vara med och utveckla vårt arbete.

Du behöver kunna arbeta både självständigt och i grupp. Vi är måna om att vi tillsammans ska bygga en god arbetsplats och en levande församling. I det arbetet behöver vi dig som är öppen för utveckling och förändringar i arbetet, arbetar flexibelt och prestigelöst, är lyhörd och social samt är bra på planering och struktur.

Är det dig eller någon du känner som vi söker?
Läs mer och ansök här!