Långhårig man spelar på flygel.
Foto: David Ottvall

Ulric Rudebrant

Ulric har bland annat komponerat en gospelmässa och en jazzmässa.

Ulric Rudebrant är kantor i Byttorps kyrka. Han växte upp i Motala i en frikyrklig familj, men kommer närmast från Falköpings pastorat, där han var anställd som kantor i sju år. Ulric har bland annat komponerat en gospelmässa och en jazzmässa.

– Genom åren har mässan blivit välbekant för mig, förklarar han. Det är kul att använda orden i mässan och sätta ny musik till. Jag fick hjälp av kyrkoherden i Falköping med det. När musiken är mer alldaglig, tror jag att ordens innehåll också blir lättare att ta till sig.

Ulric är i första hand sångare, sedan kompositör, pianist och orgelspelare, i den ordningen. Han har en jazztrio vid sidan om; Rudebrant Trio, där han främst sjunger. När han skriver för jazztrion blir det mer allmänmänskliga teman.

– Folk vill gärna dela upp musik i andligt och profant, konstaterar Ulric. Jag vänder mig emot det. När jag skriver för jazztrion, skriver jag som liksom brev till någon. Då kan det vara både andligt och inte.

Långhårig man på skateboard.
Ulric har alltid gillat skateboard. Foto: David Ottvall

I samband med att han släppt ett album med jazzlåtar, blev Ulric intervjuad i ett radioprogram. Han blev då presenterad som kantor.

– Det var lite besvärande, säger han. Inte för att jag vill dölja att jag är kristen, men för att det inte fanns något sådant syfte med musiken. Jag blev överraskad, när det togs för givet att det var en religiös skiva.

Ulric känner sig hemma i vitt skilda andliga miljöer.

– Jag kan trivas både i en karismatisk gudstjänst och i ett kloster, säger han. Numera föredrar jag mer stillsam andlighet. Jag åker till exempel gärna på retreat till ekumeniska kommuniteten i Bjärka-Säby.

Ulric tycker också om att åka skateboard; ett ungdomsintresse han återupptog för ett par år sedan.

– Jag åkte mycket på 1970-talet, berättar han. Skateboard var mitt liv på mellanstadiet och högstadiet. Men jag hade inte åkt sedan 1981, när jag äntligen köpte en bräda igen. Jag har alltid tyckt att det är coolt med skateboard.