Sundsvalls kammarkör med Kjell Lönnå

Pressrelease

Välkommen till en sångfest med Sundsvalls Kammarkör. Kören har med sin ledare Kjell Lönnå framträtt i åtskilliga uppmärksammade konserter. Körens repertoar är bred, allt från kör-show till kyrkokonserter finns på programmet.

Något av en TV-kör har Sundsvalls Kammarkör också blivit; de har gjort mer än 150 separata program för televisionen, allt ifrån meditativa konserter till allsångskonserter.

Förutom radio- och tv-program gör kammarkören åtskilliga livekonserter, inte minst i hemstaden Sundsvall. Kören turnérar också flitigt både inom Sverige och utomlands.

1981 gjordes en lång turné längs den amerikanska västkusten där bl.a. San Francisco, Los Angeles och San Diego besöktes. En Europaturné genomfördes 1984, där kören sjöng bl.a. i Peterskyrkan i Rom, konserterade i Notre Dame i Paris och St Pauls Cathedral i London. I Vatikanen fick Sundsvalls Kammarkör sjunga i speciell audiens hos påven Johannes Paulus II. 1990 gjorde kören en uppmärksammad turné till Hawaii, Tahiti och Australien där bl.a. konsert hölls i Operahuset i Sydney. 1991 genomförde Sundsvalls Kammarkör en turné till Wien och Budapest där konserter hölls i de stora katedralerna. Sundsvalls Kammarkör har också gjort konsertturnéer till Canada, Grenada, USA, Portugal, Spanien. Nyligen i slutet av maj gjorde kören tre konserter på Malta.

Kören har sjungit in flera LP  och CD-skivor med både profant och sakralt innehåll.

Sundsvalls Kammarkör har 40 medlemmar bestående av musiker, musiklärare men också andra professioner. Inom kören finns många solister som nu och då framträder i programmen.

Körens grundare är Kjell Lönnå. Han har arbetat med körsång i 60 år, först med mindre ensembler, sedan Sundsvalls Ungdomskör, kyrkokörer och nu KFUM-kören Sundsvall och Sundsvalls Kammarkör samt damkören Confetti. Barn- och gosskörer har han också startat. Vid flera tillfällen har Lönnå med olika körformationer representerat Sverige i bl.a. USA, Europa, Främre Orienten och Australien. Som gästdirigent och föreläsare förekommer Lönnå ofta runt om i landet. Han har erhållit flera fina utmärkelser bl.a. John Hanson Award, 1986 Årets TV-personlighet och guldmedalj av vår konung Carl XVI Gustaf. Kjell Lönnå har också varit Förbundsdirigent för Sveriges Körförbund under flera år.