Kyrkornas globala vecka

Den 17-24 november uppmärksammas globala rättvisefrågor.

Just den här veckan varje år kallas Kyrkornas globala vecka. Kyrkornas globala vecka är ett tillfälle för kyrkor, församlingar och organisationer att uppmärksamma globala rättvisefrågor – samtidigt och tillsammans.

2019 har Kyrkornas globala vecka temat Vem får höras? – Kyrkornas roll för en hållbar värld för alla. Vi sprider kunskap om hur kyrkor och organisationer arbetar med allas demokratiska utrymme och mänskliga rättigheter, hur detta berör oss alla och hur vi kan alla göra något.

Här kan du läsa mer om Kyrkornas globala vecka.

Information om Kyrkornas globala vecka

I sin nuvarande form har Kyrkornas globala vecka funnits sedan 2003 och firas varje år veckan fram till Domssöndagen. Veckan tar upp tråden från det som tidigare hette Ekumeniska u-veckan. Kyrkornas globala vecka firades första gången 2003, då under namnet Kyrkornas globala söndag. 2005 togs steget till att göra söndagen till en hel vecka.