Klocktornet på Överluleå kyrka.

Välkommen till Överluleå kyrka

Det vita kyrktornet syns över hela Boden och är en hälsning till dig att du är välkommen till Överluleå kyrka.

Överluleå kyrka invigdes den 17 juli 1831 och är en så kallad rektangulär långhuskyrka med koret i öster. Ursprungligen fanns det tre läktare och bänkplatser för totalt 2240 besökare. Idag finns det en läktare och kyrkan rymmer 800 besökare.

Mitt i kyrkan finns en liten kyrka som kallas Mariakoret. Denna del byggdes 1980 och passar utmärkt för de mindre sammankomsterna som dop eller enklare gudstjänster.

Kyrkan har tre orglar, en liten orgel i Mariakoret, en kororgel framme i koret och den stora läktarorgeln.

Verksamhet
Vi firar nattvardsgudstjänst i Överluleå kyrka varje söndag kl 11 och morgonmässa på onsdagar kl 8 och till dessa gudstjänster är alla välkomna.

Kyrkan är öppen varje vardag mellan kl 10-14 för bön, ljuständning eller bara en stilla stund och man är välkommen in i kyrkan om det inte pågår någon bokad aktivitet.

Lördagar och söndagar är kyrkan ofta bokad för dop, vigsel, begravning eller gudstjänst.

Columbariet, med ingång från baksidan av kyrkan, är öppet måndag-fredag kl 10-14, torsdagar ända till 18.

Guidning
Det finns också möjlighet att få guidning i Överluleå kyrka. Ring församlingsexpeditionen 0921-775 00 för att boka tid.

Välkommen att besöka vår kyrka och våra gudstjänster!

Hitta hit:

Upplev Överluleå kyrka inifrån!

Panorering 360 grader

Fakta om Överluleå kyrka

Den 17 juli 1831 invigs kyrkan. Hon är vid och stor, med massiva murar och ett högt valv – det var då murat. Orgel och kyrkklocka saknas. Många dagsverken är nedlagda under mycken försakelse. De dagsverksskyldiga var oftast bönder som fick förlita sig till att hustrun och barnen kunde sköta jordbruket. Flera år hade varit missväxtår och nöden hade klappat på mångas dörr.

Överluleå kyrka på sommaren.

The church of Överluleå

Learn more about the church of Överluleå, the oldest of the churches in Boden.

Mass in the church of Överluleå

Welcome to morning service on Wednesdays at 8 am. Our main service is held at 11 am on Sundays.