Foto: Lina Svart

Dop

Dopet är en gåva till oss från Gud och i dopet upptas och innesluts Du i kyrkans gemenskap!

Välkommen att boka dop i Bjursås församling.
Ring församlingsexpeditionen 023-669 23 60 eller maila bjursas.forsamling@svenskakyrkan.se för att boka dag, tid och plats.

Dopet äger ofta rum i någon utav våra kyrkor men kan även ske i en fäbod, hemmet eller på annan plats. Lokal och dopklänning finns att låna, säg då till vid bokningen. Ni får hem en bekräftelse på bokningen när den är genomförd. Sedan kommer tjänstgörande präst kontakta er ca 1-2 veckor före dopet för att tillsammans med er planera dopgudstjänsten.

I samband med dopet i våran församling, får ni ett dopljus, ljusstake, dopminne och ett vacket glashjärta som hängs upp i kyrkan och som ni sedan blir inbjuden att hämta i samband med en dopfest. Samt fadderbrev till eventuella faddrar.

Svenska kyrkan döper inte bara små barn utan människor i alla åldrar!

Dopklänningar som finns att låna samt olika band Foto: Lina Svart

Dop i förändring

Här kan du läsa Dop i förändring som är en studie av föräldrars aktiva val och församlingars strategiska doparbete.