Podcasts inom Svenska kyrkan

Inom Svenska kyrkan finns det många podcasts med olika ämnen och teman som diskuteras. Här finns några av dem som du enkelt kan ta del av.

Omslagsbild för podcasten Kinamockaskogen

Kinamockaskogen

Kinamockaskogen finns på kartan i skärpunkten mellan kultur, samhälle och tro. Kinamockaskogen är ett samarbete mellan Svenska kyrkan Lund stift, Luleå stift, Sensus, Kyrkans tidning och Universitetskyrkan.

Omslagsbild för podcasten Prata till punkt

Prata till punkt

Lyssna på ärkebiskopens podcast. I podcasten samtalar ärkebiskop Antje om existentiella frågor, kristen tro, och det goda samhället med en gäst. Samtalet varar ungefär en timme.

Omslagsbild för kaffe med hopp

KAFFE MED HOPP

Act Svenska kyrkans podd #kaffemedhopp fokuserar på äkta samtal om hopp i dåtid, nutid och framtid. Samtalet utgår från gästens situation och vad hen vill prata om, men har ofta även ett globalt fokus.

Peder Jarnvall (kyrkoherde i Harplinge-Steninge pastorat, Halland) håller i samtalen med profilerade gäster och tar en kaffe med hopp där deltagarna får tala till punkt.

En samtalspodcast om stora och mindre frågor.

#actsvenskakyrkan #kaffemedhopp

Omslagsbild för podcasten Ung och älskad

Ung och älskad

En pod där Maria Andrén och Karin Eckerdal intervjuar kloka personer som besvarar ungdomars frågor om kristen tro. Produceras av Nyköpings församling.

Omslagsbild för podcasten Teologi i tiden

På vilka sätt präglar teologi, religion och samhälle varandra? I den här podden resonerar forskare om aktuella samhällsteologiska frågor så som exempelvis, identitet och meningsskapande, migration och integration, diakoni och välfärd, samt uttryck för teologi i film och litteratur.

Läs mer om teologi i tiden

Fler poddar från Svenska kyrkan:

Omslagsbild till podcasten  kyrkans kulturarv

Podd: Kyrkans kulturarv

Podden leds av Annelie Tollerå, kommunikatör i Norrköpings pastorat. Lyssna på podcasten här.

Lunds stifts musikpodd

Du har väl inte missat Lunds stifts musikpodd? Varje program tar upp ämnen med anknytning till Lunds stifts musikliv. Ta på dig hörlurarna, lyssna och njut!