Foto: Sara Bohlin

Kyrkogårdar

I Älvsby församling finns två kyrkogårdar, benämnda gamla och nya kyrkogården.

Gamla kyrkogården är belägen intill Älvsby kyrka, med 550 gravar. Därutöver finns  tre områden, så kallade allmänna fältet.

Nya kyrkogården ligger ca 1 km från Älvsby kyrka. Inom kyrkogården finns områden för skogsgravar och urngravar. Församlingen har även anlagt en askgravlund och en minneslund.

MINNESLUND

En gravsättning i minneslunden är anonym. Detta innebär att nedsättningen av askan sker genom kyrkogårdsförvaltningens omsorg och anhöriga får inte delta. Före nedsättningen av askan måste anhöriga/dödsboet lämna skriftligt godkännande. Ingen uppsättning av namnskylt sker.

Inga planeringar får ske inom området, lösa blommor eller ljuständning sker på anvisad plats.

ASKGRAVLUND

I askgravlunden sker upplåtelse utan gravrätt. Anhöriga har möjlighet att delta, om de så önskar, vid nedsättningen av askan. Skriftligt godkännande måste förevisas  innan nedsättningen av anhöriga/dödsboet.

En platta med den avlidnes namn, födelseår och dödsår anbringas på tavla som är placeras vid askgravlunden.

Liksom i minneslunden får inga växter planteras, lösa blommor och ljus-tändning sker på anvisas plats.