Foto: Josefine Törnberg

Konfirmation – vadå?

Om du är nyfiken på frågor som rör ditt liv så kommer du att älska konfatiden, för vi pratar mycket om viktiga frågor. Vem är jag? Finns Gud? Framtiden? Vad händer när vi dör? Vad gör livet värt att leva? Har Gud humor? Du har kanske kompisar som konfirmerats. Många som har konfirmerats säger att läger & att få nya kompisar är det bästa med konfatiden.

Du får vara med om att undersöka mysterier. Livet är ett äventyr, hemskt ibland & alldeles underbart ibland. Konfatiden: blandning av prat, drama, and-akter, sång, gudstjänster, diskussioner, lägerliv, allvar & lek, kompisar, faddrar & ledare.

Du är välkommen vare sig du tror eller tvivlar. Är du inte döpt, fixar vi det under konfatiden.

"Även om du inte tror på Gud, tror Gud på dig! "

Vi vill inte banka in våra tankar i ditt huvud men vi vill dela med oss av vår erfarenhet & tro på Gud som en kärlekens kraft i allas liv. Vi vill ge vidare av det bästa vi vet & du får se verkligheten med större perspektiv & möta det vi inte alltid förstår.

Ledargruppen kommer att vara vuxna & också ledare & faddrar i åldern 16-25 år. Uppstartsträff är i september. Sen är det 2 tillfällen i månaden. Konfan avslutas med en högtid – en konfamässa!

Å du, konfan är gratis.

Känn dig välkommen och utvald som konfirmand! Är du osäker? Testa vett´ja, vad har du att förlora…? ;)

Några korta frågor om konfirmation

Måste jag vara döpt för att vara konfirmand?

Nej, för att vara konfirmand behöver du inte vara döpt. Däremot behöver du vara döpt för att kunna konfirmeras. Om du väljer att konfirmera dig så ser konfirmandprästen till att du erbjuds möjlighet att döpa dig innan konfirmationen.

Om jag märker att det här inte är nåt för mig, hur gör jag då??

Då kan du prata med din ledare och så kan du välja att sluta, eller gå kvar i gruppen utan att konfirmeras.

Måste jag vara troende?

Nej. Vissa har en tro innan de blir konfirmander, några kommer fram till att de tror under konfa-tiden, andra gör det inte. Oavsett får man ta del av konfiimandtiden och möta de frågor och äventyr som det innebär.

Mina kompisar säger att ingen konfirmeras längre, är det så?

Nix. Förra året var det 35 000 personer som konfirmerades i Svenska kyrkan.

De allra flesta tyckte att det var mycket meningsfullt och roligt.

Det är bara tjejer som är konfirmander

Det stämmer att fler tjejer än killar konfirmeras, men andelen killar är 40 procent, fyra av tio. Är du kille behöver du inte känna dig ensam.

Jag är i behov av särskilt stöd.

Kontakta oss om du är i behov av särskilt stöd, så hjälper vi dig att hitta en form som fungerar för dig.

Alla ska kunna konfirmeras

Vi vill att alla ska ha möjlighet att konfirmeras &  strävar efter att kunna erbjuda något för alla. Ekonomisk eller personlig situation ska inte vara ett hinder för att kunna bli konfirmerad. Hör därför av dig om du är i behov av särskilt stöd så försöker vi hjälpa dig att hitta ett alternativ som passar.

Det är jättemycket plugg, det blir som att gå i två skolor

Nej, det är inte jättemycket plugg. Visst finns det sånt som det är bra om lär dig utantill och visst behöver du läsa en del texter. Inga läxor och konfirmationstiden är mycket friare än skolan med minst lika mycket utrymme för lek som för allvar.

Man konfirmeras bara för att få presenter

Av tradition är det vanligt att få presenter när konfirmationen är färdig, och visst tycker en del att det är en viktig anledning. Men bland dem som var konfirmander 2008 var den vanligaste anledningen till konfirmationen att det kändes bra för en själv och att man ville träffa nya människor. Inte för att få nya grejer.

Prästen är säkert jättegammal, han eller hon vet inget om hur det är att vara ung idag

I din konfirmationsgrupp kommer du att träffa flera ledare, några av dem är kanske äldre. Det finns också flera faddrar. De är bara några år äldre än du och har nyss varit konfirmander själva. Det är mixen av människor som är själva poängen. Dessutom är det prästens jobb att träffa många olika människor, så de är proffs på det.

Fler frågor?

Om du undrar över något så är det bara att höra av sig till församlingens

kontaktperson för konfirmandarbetet.

Sven Hillert Präst tel: 073-0594469