Våra kyrkor, kapell och kyrkogårdar

Vi har sju kyrkor och kapell i vår församling. Kyrkorna är främst gudstjänstrum, men de är också några av bygdens mest intressanta byggnader ur kulturhistorisk synpunkt.

Två av kyrkorna är byggda på 1700-talet, två kapell är byggda på 1800-talet och S:t Olofs kapell är från slutet av 1900-talet.

Här firar vi gudstjänster sön- och helgdagar. Här firas också livets högtider: här döps barn, unga och vuxna, här kan man gifta sig och här tar vi avsked av våra kära som gått ur tiden.

Vill du besöka några kyrkor och kapell kontakta någon utav församlingens vaktmästare.

Alfta kyrka

Alfta kyrka hittar du mellan Bollnäs och Edsbyn i södra Hälsingland, en vacker bygd med anor från 1200-talet.

Ovanåkers kyrka

Ovanåkers kyrka uppfördes av sten 1744-1753 på ungefär samma plats som en gammal träkyrka tidigare stått. Kyrkan saknar torn, men har i stället en klockstapel av trä.

Voxna kyrka

Voxna kyrka uppfördes strax efter det att den nya stenkyrkan i Ovanåker blivit färdig och invigdes 1759. Den är tornförsedd och av trä.

Svabensverks kyrka

Svabensverk ligger i de sydligaste delarna av vår församling, och angränsar till Envikens församling.

Mattsmyra kapell

I Mattsmyra finns ett unikt träkapell byggt i slutet av 1800-talet.

Öjungs kapell

I den lilla byn Öjung finns sedan 1840-talet ett kapell med kyrkogård.

S:t Olofs kapell

S:t Olofs kapell i Edsbyn är den yngsta av församlingens gudstjänstlokaler. Byggnaden innehåller dessutom lokaler för församlingsverksamhet och uppfördes 1980-1981, med en utbyggnad under 2002.

Kyrkoantikvarisk ersättning, KAE

Den kyrkoantikvariska ersättningen, KAE, är statens ersättning till Svenska kyrkan för att möjliggöra för oss som församling att ta hand om det kyrkliga kulturarvet som vi förvaltar. Ersättningen är ett bidrag för kostnader i samband med vård och underhåll av kyrkobyggnader, kyrkotomter och kyrkliga inventarier.