al-Aqsa-moskén
Foto: Magnus Aronson/IKON

Våldsspiralen måste få ett slut

Den senaste tiden har vi med bestörtning följt de våldsamma scener som utspelat sig i Jerusalem och i övriga Israel och Palestina. Nu måste våldsspiralen få ett slut för att inte fler människoliv ska försakas.

Under natten och tisdagen har Gaza utsatts för omfattande flygattacker. I skrivande stund uppgår dödssiffran till 26 i Gaza, varav nio barn. Vi fortsätter att hävda att folkrätten måste respekteras så att civila skyddas – inte attackeras.

De israeliska flygattackerna mot Gaza följde efter att Hamas under måndagskvällen började avfyra raketer mot mål i Israel. Under tisdagen fortsatte raketbeskjutningarna och två civila israeler dödades. Raketer som urskillningslöst avfyras av palestinska väpnade grupper mot befolkade område i Israel riskerar många civilas liv och utgör brott mot folkrätten.

I området Sheik Jarrah i östra Jerusalem där flera palestinska familjer hotas av vräkning har demonstranter under de senaste veckorna bemötts med väpnat våld från israelisk polis. Våldsamma scener har också utspelat sig i och runt al-Aqsa-moskén där flera hundra civila palestinier har skadats. Som kyrka är vi särskilt oroade över att tillträdet till de heliga platserna begränsas, inte minst under dessa högtider som är så centrala i människors liv. Vi ser en oroväckande trend där den historiska status quo som råder kring de heliga platserna hotas. Just nu riskeras den sköra balans som förhindrar ytterligare eskalering av konflikten.

Act Svenska kyrkan uppmanar Sverige att genom EU och FN agera för ett slut på våldet. Både israeler och palestinier har rätt att leva i säkerhet. Vi uppmanar också internationella samfundet att ta sitt ansvar för att folkrätten efterlevs – och att ansvar utkrävs när den kränks.

Karin Axelsson Zaar
Chef för Mellanösternenheten
Act Svenska kyrkan

Våldsupptrappningen och de dödliga attackerna följer efter några veckor av eskalerande spänningar i Jerusalem som handlar om:

Hot om vräkningar i Sheikh Jarrah

I bostadsområdet Sheikh Jarrah i östra Jerusalem riskerar flera familjer att vräkas och tvångsförflyttas från sina hem. Enligt israelisk lag kan judar som kan bevisa ägande från före kriget 1948 som följde staten Israels tillblivande kräva tillbaka sina egendomar i Jerusalem. En motsvarande lag finns dock inte för palestinier som förlorade sina hem i den västra delen av staden  Enligt FN-organet OCHA har minst 218 palestinska hushåll i östra Jerusalem, inklusive familjerna i Sheikh Jarrah, fått vräkningsordrar. Detta innebär att 970 personer, inklusive 424 barn, riskerar att fördrivas från sina hem.

Act Svenska kyrkan har i ett uttalande genom påverkansnätverket ACT Allicance EU uppmärksammar att ”vräkningar möjliggör förflyttning av den palestinska befolkningen till förmån för israeliska bosättare och banar väg för överträdelser av artikel 49 (6) av Fjärde Genèvekonventionen, som förbjuder en ockupationsmakt att förflytta sin befolkning in i det ockuperade området.”

Fredliga demonstrationer i Sheikh Jarrah har bemötts med polisbrutalitet och övervåld som i sin tur lett till sammandrabbningar med många skadade till följd.

Tillträde till de heliga platserna hotas

Ett annat centrum för den pågående konflikten är al-Aqsa-moskén på Haram al-Sharif/Tempelberget. Ramadan pågår och muslimer har regelbundet hindrats av israelisk polis från att besöka al Aqsa-moskén som är muslimernas tredje heligast plats. För dem som kunnat ta sig till moskén har området varit oroligt. Vid flera tillfällen har israelisk militär och polis attackerat besökare samt beskjutit moskén med tårgas under pågående bön. Detta har lett till sammandrabbningar mellan palestinier och israelisk polis. Många hundra palestinska civila, däribland barn, har rapporterats skadade. Palestinska röda halvmånen har även uppgett att  sjukvårdare hindrats av israelisk polis att ta sig till området för att ta hand om de skadade.

Även under den ortodoxa påsken rapporterades det att israelisk polis på flera ställen blockerade lokala kristnas tillträde till Gamla stan och Gravkyrkan. Tillfälliga vägspärrar sattes upp vid vilka judiska israeler och internationella släpptes igenom medan kristna palestinier stoppades.

Biskopen för den Lutherska kyrkan i Jordanien och det Heliga landet, Ibrahim Azar, avslutar sitt uttalande med följande ord. ”Som religiös ledare i den heliga staden Jerusalem uppmanar jag alla parter att respektera status quo, att agera ansvarsfullt och lugnt och att bevara mänskligt liv till varje pris. Vi fortsätter att be och att förespråka försoning och en rättvis fred för Jerusalem och alla dess invånare - kristna, judar och muslimer, palestinier och israeler.”