Gruppbild på nio medlemmar i internationella referensgruppen
Foto: Willliam Jansson Winge/Ikon

Uttalande: Sverige bör stå upp för det långsiktiga biståndet!

Uttalande från Act Svenska kyrkans internationella referensgrupp med anledning av att Sverige finansierar nödvändiga flyktingkostnader i Sverige med medel från biståndsbudgeten.

Rysslands invasion av Ukraina är en attack mot frihet och demokrati och leder till omätbart mänskligt lidande och brott mot krigets lagar. Sex miljoner människor har flytt landet och miljontals är internflyktingar i Ukraina. Vi välkomnar Sveriges vilja att ta emot människor på flykt.

Samtidigt var många länder redan innan kriget påverkade av pandemin med ökad hunger, sviktande hälso- och socialförsäkringssystem och orättvis tillgång till vaccin. Extrem fattigdom och hunger ökar. Kvinnor och flickor är särskilt drabbade, flickor tas ur från skolan och saknar tillgång till tjänster för sexuell och reproduktiv hälsa. Kriget i Ukraina påverkar livsmedelssäkerheten för miljontals människor, eftersom matpriser, inflation och bränslepriser stiger över hela världen.

Sverige har länge varit en ett föregångsland, med höga nivåer och kvalitativt utvecklingsbistånd till civilsamhället. Det stöd som Act Svenska kyrkan får är avgörande för många civilsamhällesorganisationer. En avsevärd del kommer från Sidas stöd till civilsamhället. Den svenska regeringens besked att skära ner 39 procent av sin biståndsbudget till civilsamhället kommer att leda till inställda projekt och utmanande ekonomiska situationer för många partnerorganisationer, varav några är små och förlitar sig på ett förutsägbart och långsiktigt stöd. Det i sin tur drabbar människor som lever i utsatthet och fattigdom.

Vi, från Act Svenska kyrkans internationella referensgrupp, är mycket oroade över informationen om att Sverige kommer att finansiera nödvändiga flyktingkostnader i Sverige, genom att använda medel från biståndsbudgeten redan 2022. Detta sker samtidigt som regeringen anser att landet har råd med andra och många gånger större, exceptionella, utgifter utan att skära ner på budgetposter - både under pandemin och nu senast kompensationen för de höga energipriserna. Det är också mycket allvarligt att strategin för jämställdhet ska minskas med 50 procent. Det svärtar ner Sveriges feministiska utrikespolitik. Kortsiktigheten i åtgärderna är både chockerande och riskerar Sveriges goda rykte inom biståndet.

Världen står inför flera kriser utan motstycke: med galopperande klimat-, hälso-, samhällsekonomiska- och demokratiska kriser. I stället för att minska biståndet kunde Sverige ha valt att skala upp. Globalt är stödet till insatser för att främja en demokratisk, rättvis och hållbar utveckling i alla delar av världen viktigare än någonsin. Vi uppmanar därför den svenska regeringen att återta beslutet och att infria sitt åtagande om biståndsbudgeten på 1 procent av BNI, och att hitta andra finansieringsformer för att ta emot ukrainska flyktingar. Sverige bör omfamna sin roll som humanitär stormakt och påverka andra länder att göra detsamma.

Gloria Mafole
Andrés Pacheco
Ordföranden i Act Svenska kyrkans internationella referensgrupp

Internationell referensgrupp

Kyrkostyrelsens internationella råd har knutit en internationell referensgrupp till sig. Referensgruppen är sammansatt av representanter från samarbetspartner för att stärka omvärldsanalysen och förankra långsiktiga mål och strategier.