Händer mot himmel. Världskartan är målad på händerna
Foto: pixabay

Välkommen till en digital global dag - Under samma himmel bygger vi en klimaträttvis värld!

Precis som mycket annat just nu så kommer Global trettonhelg att bli digitalt. Under trettondagsafton den 5 januari möts vi som är intresserade och engagerade för en hållbar och rättvis värld digitalt.

Under trettondagsafton 5 januari möts vi som är intresserade och engagerade för en hållbar och rättvis värld digitalt! Vi som tror på alla människors lika värde och vill vara med och göra skillnad samlas för att lära oss mer och inspireras. Dagen bjuder på föreläsningar och panelsamtal med Act Svenska kyrkans olika aktörer i världen och engagerade runt om i Sverige som arbetar med klimatanpassning.

Vem som helst som är intresserad av internationella frågor, klimaträttvisa och hållbarhet kan delta. Dagen är kostnadsfri – det enda du behöver göra är att anmäla dig så får du en länk till deltagarsidan.  Du deltar sedan hemma framför din egen skärm.

9.15 Inloggning och mingel med Jennifer Ferguson

9.30 Välkommen och andakt

med Pontus Gunnarsson, föreståndare för Stiftsgården i Rättvik

9.45 Vårda jorden – hur tro och jämställdhet kan bidra till klimaträttvisa

I detta seminarium belyser vi hur tro och jämställdhet kan bidra till klimaträttvisa. När vi tittar på effekterna av coronapandemin och klimatkrisen ser vi att de har flera likheter som bygger på strukturella ojämlikheter och diskriminering. Upprätthållandet av det dagliga livet både i pandemin och klimatkrisen säkras av det betalda och obetalda vårdarbetet på sjukhus, vårdhem, äldreboenden och i hemmen. Vi samtalar kring hur arbete för jämställdhet kan minska de långsiktiga negativa effekterna på klimatet. Vi får även träffa Act Svenska kyrkans partner och höra hur de arbetar med detta.

Margareta Koltai, tematisk rådgivare hos Act Svenska kyrkan
Peter Svensson, regional representant i östra Afrika för Act Svenska kyrkan
Simon Awad, Executive Director på EEC (The Environmental Education Center in Palestine).

10.45 Paus

11.00 En generationsöverskridande klimatrörelse – hur bygger vi ett relevant samarbete?

Hur går vi från ord till handling i den angelägna agendan för klimaträttvisa? Hur hörs barns och ungas röster?  Vad är kyrkans roll och uppdrag i de utmaningar vi står i? Hur ser det ekumeniska och interreligiösa samarbetet ut – och hur kan det fortsätta fördjupas?

Jorunn Hellman, Ageravolontär, Act Svenska kyrkan och Svenska Kyrkans Unga.
Johannes Widlund, grundare av och ordförande för organisationen God Jord.
Margareta Koltai, tematisk rådgivare hos Act Svenska kyrkan och klimataktivist
Peter Halldorf, grundare av Ekumeniska Kommuniteten i Bjärka-Säby och redaktör för tidskriften Pilgrim

Moderator: Hanna Soldal, samordnare för globala påverkansfrågor hos Svenska Kyrkans Unga.

12.00 Lunchpaus

13.30 Klimaträttvisa ur ett teologiskt perspektiv

Vår ständiga inriktning mot materiell tillväxt verkar inte vara förenlig med de naturgivna förutsättningarna på jorden. Vårt samhälle kommer därför i grunden att förändras, vare sig vi vill det eller inte. Kristen tro säger att Gud vill klimaträttvisa! I vårt samtal så kommer vi utgå från tre områden för klimaträttvisa med stöd från bibeln;

1. Rättvisa mellan jordens alla människor idag! Vi kommer t.ex. prata om klimatflyktingar.
  2. Rättvisa mellan människan och övrigt biologiskt liv. En ny existensförståelse är nödvändig!
  3. Rättvisa mellan oss människor som lever nu och med kommande generationer.

Medverkande; Kåre Olsson, Anders Liljas och Per Larsson medförfattare till boken ”Planetens och kärlekens gränser”

14.30-15.00 Avslutning och summering

Partnerfilmer

Tre av våra medverkande har skickat in förinspelade filmer där de kort berättar om sitt arbete och reflekterar kring det med programpunkterna ovan. Medverkande i filmerna är Francesca de Gasparis, Executive Director på SAFCEI (Southern African Faith Communities’ Environment Institute), Simon Awad, Executive Director på EEC (The Environmental Education Center in Palestine), Patricia Mungcal, National Council of Churches, Philippines.

Francesca de Gasparis - SAFCEI

Simon Awad - EEC

patricia mungcal - nccp

Arrangörer

Dagen arrangeras av Stiftsgården i Rättvik, Act Svenska kyrkan, Västerås stift, Svenska Kyrkans Unga och Sensus.