En bild på Håkan Jonsson och biskop Åke Bonnier som tittar leende in i kameran.
Foto: Josefin Roos

Tillsammans springer vi för Världens Barn

Nu pågår insamlingen till Världens Barn för fullt. Act Svenska kyrkan är givetvis med i det viktiga arbetet. Som en del i insamlingen springer maratonlöparen Håkan Jonsson världen runt tillsammans med en biskop, tusentals barn och chefen för Act Svenska kyrkan.

I kommuner och församlingar runt om i Sverige pågår nu massor av aktivitet för att uppmärksamma och samla in pengar till Världens Barn. En som är engagerad är läkaren, maratonlöparen och Act Svenska kyrkans ambassadör Håkan Jonsson. Han är inne på sin andra och avslutande vecka av att springa för att samla in pengar och uppmärksamma insamlingen till Världens Barn.

- Jag springer för livet, för att barn i utsatta situationer ska få ett bättre och längre liv. Jag har sett alltför mycket lidande och utsatthet i många länder, och vill bidra till en förändring. För jag har också sett att man kan göra skillnad även med små medel, säger Håkan.  ​

Stort engagemang för världens barn

Förra veckan sprang Håkan tillsammans med drygt 1 000 barn i olika städer i Halland. Den här veckan har han sprungit med biskop Åke Bonnier i Skara stift och kommer att springa med Act Svenska kyrkans chef Erik Lysén i Uppsala på fredag.

- Här i Skara har vi haft en liten löprunda. Det är härligt och ger motion, men faktum är att det finns många barn i världen som springer för sina liv. Jag springer för livet för att vara med och bidra, säger biskop Åke Bonnier.

Under alla löptillfällen uppmanas deltagarna ge 10 kr per kilometer till Världens Barn. Kilometrarna räknas sedan ihop på TV-galan ”Tillsammans för Världens Barn” 1 oktober 20:00 i SVT1, då resultatet presenteras om hela Sverige lyckats ta sig jorden runt.

Act svenska kyrkans projekt

Act Svenska kyrkan medverkar i Världens Barn för att ta ställning för barns rättigheter. Av pengarna från Världens Barn driver Act Svenska kyrkan bland annat två rehab- och resurscenter i Somalia och Etiopien, för barn med funktionsnedsättningar som bor i flyktingläger. Dit kan barn komma med sina föräldrar för utredningar, behovsanalys och regelbundna möten. I dag är 600 barn inskrivna som får hjälpmedel och stöd i anpassad skolgång. Läs mer om projektet här.

Mer information:

Fakta: Håkan jonsson

Håkan är en pensionerad läkare från Halmstad, som har sprungit mil efter mil i extrem kyla och extrem hetta. Han är medlem i den exklusiva klubben ”The Seven Continents Marathon Club” som en av få som har sprungit maraton på världens alla sju kontinenter.

Mellan loppen föreläser han och vill inspirera andra att engagera sig för Act Svenska kyrkan och alla barns rätt till ett värdigt liv. Sedan hösten 2016 har han samlat in över 600 000 kronor till Act Svenska kyrkan, för att sätta fokus på de humanitära behoven i världen.

En grupp människor springer mot kameran. Det står Världens Barn eller Act Svenska kyrkan på deras kläder.

Världens Barn

Världens Barn är Radiohjälpens största insamling och genomförs av Sveriges Television och Sveriges Radio P4 i samarbete med 13 svenska organisationer, varav Act Svenska kyrkan är en av dem.