Logotyperna för alla organisationer som skrivit under.

Skydda urfolkens rätt att demonstrera i Colombia

Act Svenska kyrkan och andra internationella organisationer uppmanar den colombianska staten att skydda urfolkens rätt att demonstrera i Colombia. Läget i Colombia fortsätter att vara allvarligt med flera rapporter om säkerhetsstyrkor, polis och militär, som begår våldsamma övergrepp mot demonstranter.

Bakgrunden till den senaste tidens mycket omfattande protester är en skattereform som kritiker menar riskerar att drabba vanligt folk orättvist med höjda skatter och höjd moms på bland annat vatten, el och hushållsgas. Regeringen har försvarat skattereformen som nödvändig för att ta staten ut ur coronakrisen, medan kritiker menar att reformen bara gör situationen värre för redan utsatta människor. Sedan protesterna inleddes har bland annat FN manat säkerhetsstyrkorna att besinna sig och uttryckt att regeringen bör inleda förhandlingar med representanter för proteströrelsen. Från regeringen har det också kommunicerat viss öppenhet för dialog om reformerna, men polisvåldet fortsätter och enligt civilsamhället kan över 40 människor ha förlorat livet. Vi vill att Sverige ska fortsätta mana Colombias myndigheter till besinning, fredlig konfliktlösning och dialog.

Den senaste tiden har Act Svenska kyrkan gjort följande uttalanden:

Skydda urfolkens rätt att demonstrera i Colombia (pdf)

Det oproportionerliga polisvåldet hotar implementering av fredsavtalet

Sverige måste agera mot mordvågen på människorättsförsvarare