Bild på Sally Azar som predikar i en kyrka i Palestina. I bakgrunden syns ett kors.
Foto: Ben Gray/ELCJHL

Sally Azar vigs som första kvinna till präst i Palestina

På söndag den 22 januari prästvigs Sally Azar i den lutherska kyrkan i Jordanien och det Heliga Landet (ELCJHL). Representanter från Svenska kyrkan och Act Svenska kyrkan kommer vara på plats för att fira den historiska händelsen.

Sally Azar som är utbildad i Tyskland blir den första kvinnan som vigs till präst i Palestina. Den lutherska kyrkan i Jordanien och det Heliga Landet (ELCJHL) har i flera år arbetat med genusrättvisa och jämställdhet. Ett exempel på detta arbete är den jämställda familjelagstiftning som antogs 2015 och blev den första av sitt slag i Mellanöstern.

Sedan antagandet av familjelagstiftningen har kyrkan arbetat med att sprida kunskap om jämställdhet till andra kyrkor och religiösa aktörer i regionen. Act Svenska kyrkan har stöttat ELCJHL i deras omfattande arbete inom sina egna församlingar som syftar till att bygga kunskap och förståelse för genusrättvisa. Arbetet har banat väg för att det nu är möjligt att viga Sally Azar till präst.

Många kommer att närvara vid prästvigningen

Vid prästvigningen närvarar bland annat ärkebiskop emerita Antje Jackelén, Lutherska världsförbundets generalsekreterare Anne Burghardt samt den tidigare generalsekreteraren Martin Junge, biskopar från den lutherska kyrkan i USA (ELCA), inklusive den presiderande biskopen Elizabeth Eaton. Representanter från svenska, tyska, danska och norska kyrkor kommer också att finnas på plats.

Följ prästvigningen via livesändning på YouTube

Prästvigningen äger rum söndagen den 22 januari kl. 14.00 svensk tid. Den hålls i Church of the Redeemer i Jerusalem och kan följas digitalt.

Här är länken till livesändningen som startar 14.00 på söndag 22 januari.

Jämställdhet och hälsa

Religiösa aktörer har i många delar av världen stort inflytande över normer, sedvänjor och lagar kopplade till könsroller, sexualitet och familjebildande. Act Svenska kyrkan samarbetar med religiösa företrädare som står upp för jämställdhet.

Kvinna i prästkläder på en strand. Bakom henne leker några flickor.

Om Act Svenska kyrkan

Tillsammans med andra kyrkor, organisationer och frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor och agerar snabbt vid katastrofer.

En bibel ligger uppslagen på en bänk i ett klassrum.

Tro och lärande

Religion är en viktig förändringskraft som kan ha stor och positiv betydelse i människors liv. Att se sambanden mellan teologi, diakoni, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling är viktigt. Act Svenska kyrkan stödjer teologisk utbildning som ger människor möjlighet att med sin tro som grund stå upp mot förtryck och orättvisor.