Kvinna sitter vid bänk och skriver

Så folkbildar Act Svenska kyrkan om biståndet

Från församlingar till folkhögskolor och gymnasieklasser - intresset är stort att få reda på hur Act Svenska kyrkan arbetar med bistånd.

På internationella avdelningen är vi flera som arbetar aktivt med att sprida kunskap om våra projekt och hur vi tillsammans kan verka för en hoppfull framtid. Vi tänkte ge några exempel på hur vi arbetar med folkbildningsverksamhet.  På Viktor Rydbergs högstadieklass anordnas varje år en geografidag där Act Svenska kyrkan i år var inbjuden att berätta om hur vi arbetar med fokusområden och skillnaden på humanitärt och långsiktigt utvecklingssamarbete. Att möta t ex skolklasser är en uppgift som blir särskilt viktig när biståndsmyndigheten Sida sedan förra året inte längre finansierar biståndsorganisationernas informations- och kommunikationskampanjer. På Viktor Rydberg fick högstadieeleverna ställa frågor om allt ifrån vad vi gör för att stoppa machokulturer i Guatemala till hur vi arbetar med våra partners i Ukraina.

En vecka innan var vi inbjudna att hålla en workshop om bistånd med Södertörns folkhögskola i Solna. Ett fyrtiotal deltagare fick möjlighet att under ett par timmar lära sig mer om hur jämställdhet och klimatarbete hänger ihop, eller hur det kan vara en styrka att vara kyrka när vi vill förändra skadliga traditioner och normer. Ofta kan biståndet vara en utmärkt ingång för Svenska Kyrkan att berätta mer om sin verksamhet på skolor och andra organisationer, eftersom många intresserar sig för hur vi kan stötta och hjälpa till.

Ute i stift och församlingar pågår ständigt ett arbete med att sprida kunskap om vikten och värdet av varje krona som samlas in till Act Svenska kyrkan - både som anslag och kollekt. Act Svenska kyrkan har ett särskilt team med syftet att folkbilda, sprida kunskap och skapa engagemang för vårt arbete.

Vi hoppas att även du som läser detta hör av dig till oss om du är intresserad av, eller ser en möjlighet, att få ut någon av oss till din verksamhet, eller till ett sammanhang nära dig! Det här är egentligen ingen nyhet, vi har gjort det många gånger förr och tillsammans har vi en enorm erfarenhetsbank att ösa ur. 2024 firar vi 150 år av internationellt engagemang – låt oss tillsammans fortsätta att lyfta de internationella perspektiven och varje människas rätt till ett värdigt liv.

Fem glada kvinnor.

Givarservice svarar på frågor

Har du frågor eller synpunkter på Act Svenska kyrkan? I alla frågor är du varmt välkommen att kontakta Givarservice så hjälper vi dig.