Livräddande insatser i cyklonen Freddys spår

Malawi och Moçambique drabbades hårt när en cyklon drog in över länderna i februari och mars. ACT-alliansen, där Act Svenska kyrkan ingår, jobbar intensivt för att möta de akuta behov som uppstått.

Den långlivade cyklonen Freddy hade färdats västerut över hela Indiska oceanen innan den blåste in över sydöstra Afrika i slutet av februari. Byggnader föll samman när de träffades av vattenmassor och krossades av jordskred, och långt över 1 000 människor har omkommit till följd av katastrofen. Cyklonen fortsatte att skapa förödelse under mars månad.

Försörjningsmöjligheterna har slagits i spillror för många, då hundratusentals hektar mark täcktes av vatten samtidigt som uppemot 200 000 boskap miste livet. Totalt beräknas runt en och en halv miljon människor vara påverkade av förödelsen och många har tvingats fly från sina hem i jakt på trygghet

ACT-alliansen mobiliserar för att människor som hamnat i utsatthet ska få matpaket, rent vatten och hygienartiklar, och din gåva till Act Svenska kyrkan gör livsviktig skillnad.

Act Svenska kyrkans katastrofinsatser pågår på flera platser i världen och din gåva används där den behövs mest. Ge din gåva via formuläret nedan eller genom om att swisha till 900 1223. Skriv AKUT i meddelandefältet.