Allmän social trygghet är brett erkänt som en mänsklig rättighet och en viktig investering i både mänsklig och ekonomisk utveckling. Trots detta antas det ofta att kostnaden är för hög, vilket gör att förmåner ofta riktas till enbart ”de fattiga” i stället för att omfatta alla. En sådan begränsad välfärd fungerar sämre – både för dem som lever i fattigdom, eftersom många i praktiken utesluts, och för andra som också har behov av social trygghet.
Men vad kostar det egentligen att införa grundläggande och allmän social trygghet i låg- och utvecklingsländer, framför allt allmänna pensioner och barnbidrag?
Act Svenska kyrkan och Development Pathways har beräknat kostnaden för att införa grundläggande sociala trygghetssystem i låg- och medelinkomstländer. Den nya rapporten Beyond the unaffordability myth: A pragmatic roadmap to universal social security visar att det totala finansieringsgapet för 118 låg- och medelinkomstländer är 2,69 procent av BNP. För låginkomstländerna är gapet något högre, 2,98 procent av BNP, men betydligt lägre än ILO:s uppskattning som är 19,8 procent av BNP.
Det är inte möjligt för länder att bekosta förmåner som uppgår till knappt tre procent av BNP om de införs på en gång. Rapporten visar därför hur de olika förmånerna kan införas gradvis under en tjugoårsperiod. Då blir den årliga kostnadsökningen låg, och den totala kostnaden överskrider inte under något enskilt år 2 procent av BNP. Enligt denna modell är det fullt möjligt för alla länder att införa allmän grundläggande social trygghet.
I samband med rapporten lanseras ett online-verktyg där vem som helst kan beräkna kostnader och finanseringsgap för olika sociala förmåner i olika länder. Verktyget gör det möjligt att beräkna kostnaderna beroende på hur olika parametrar ändras, som bidragsnivåer, vilka förmåner som inkluderas, samt hastigheten genom vilken de införs.
Rapporten visar beräkningar av:
- Allmänna ålderspensioner
- Allmänna barnbidrag
- Föräldrapenning
- Stöd till barn och vuxna med funktionsnedsättningar
- Begränsat vårdbidrag.