Foto: STR /Ikon

Cyklonen Mocha slog hårt mot redan krisdrabbat Myanmar

Cyklonen Mocha slog till med förödande kraft mot redan krisdrabbade delar av befolkningen i Myanmar. Genom ACT-alliansen är Act Svenska kyrkan på plats med insatser. Nu för vi en kamp mot tiden att få fram rent vatten, mediciner och skydd för alla som drabbats.

I söndags eftermiddag svepte cyklonen Mocha in över Myanmar. Med vindstyrkor på upp till 220 kilometer i timmen drog den in över kuststaten Rakhine i väster och vidare mot bergen i Chin state. Båda områdena tillhör delar av landet som redan befinner sig i en humanitär kris, efter åratal av konflikt. Här bor bland annat 1,2 miljoner internflyktingar. Många av dem är rohingyer, en folkgrupp som sedan årtionden drivits på flykt med förföljelser och våld. De flesta saknar därför ordentliga boenden och mat, samtidigt som rent vatten och mediciner är bristvaror.

Cyklonens framfart har dessutom lett till skadad infrastruktur, många hem och andra byggnader har skadats eller helt förstörts. Telekommunikation har slagits ut och lämnat en stor del av staten Rakhine utan el, internet eller mobiluppkopplingar. Över 100 000 personer har evakuerats till statliga skyddsboende.

Act Svenska kyrkans lokala samarbetspartner Lutherska världsförbundet och Myanmars kristna råd står redo att hjälpa människor med det mest livsnödvändiga.

Fokus ligger på att upprätta skyddsboenden. Människor behöver mat, rent vatten, filtar, mediciner, hygienartiklar och psykosocialt stöd. Vi kommer också upprätta platser där barn, som fått både sina hem och skolor förstörda, kan fortsätta sin skolgång med nya skolböcker och annat material.

Oro över vattenburna sjukdomar och minor

Ett stort orosmoment är också den ökade risken för vattenburna sjukdomar, som följer av översvämmade avlopp och trasiga ledningar. Når vi inte ut fort med rent vatten tvingas människor dricka det förorenade vattnet och allvarliga sjukdomar kan drabba både vuxna och barn. Ett annat allvarligt problem är att de landminor och andra explosiva artiklar, som finns utspridda i delar av landet efter inbördeskriget, kan ha flyttat på sig i de tunga regnen och jordskreden som följer av de enorma vattenmassorna. Det riskerar att både befolkningen och myndigheterna förlorar kontrollen över var de kan finnas. Risk för allvarliga olyckor ökar och barn är särskilt utsatta. Människor kan heller inte bruka den jord där misstanke om minor finns. De förhindras möjlighet till att odla mat och försörja sig.

ACT-alliansen i Myanmar arbetar sedan länge tillsammans med byar och samhällsaktörer för att utbilda volontärer att kunna agera rätt och snabbt i händelse av extrema väderfenomen som tropiska stormar och översvämning.

Din gåva behövs

Din gåva ger livsviktigt stöd till människor som drabbats av cyklonen Mocha och till andra katastrofinsatser i världen. Gåvan används där den behövs mest.

Ge din gåva via formuläret nedan eller genom om att swisha till 900 1223. Skriv AKUT i meddelandefältet.

Katastrofinsatser

Krig, svält och naturkatastrofer slår sönder miljoner människors tillvaro varje dag. Act Svenska kyrkan samarbetar med partner runtom i världen som finns på plats både före, under och efter katastrofen.

Ett tors i trä. Bokom syns texten Hope in action.

ACT-alliansen och den världsvida kyrkan

Act Svenska kyrkan är medlem i ACT-alliansen, ett nätverk av kyrkor och gräsrotsrörelser världen över. Det innebär att vi kan agera snabbt om katastrofen är ett faktum och att vi har en stark gemensam påverkansröst.