Ärkebiskop Antje i mitra tillsammans med representanter för Church of Pakistan.
Foto: Daniel Bramsell

Ärkebiskopen hos kristna trossyskon i Pakistan

Ärkebiskop Antje Jackelén har besökt den kristna kyrkan Church of Pakistan. Under en händelserik vecka har hon samtalat med kyrkliga företrädare och andra religiösa ledare, invigt en kyrka, besökt skolor och samtalat på svenska ambassaden i Islamabad.

Utvecklande resa med många stopp

Ärkebiskop Antje var inbjuden av den lokala kyrkans motsvarighet till ärkebiskop, Humphrey Peters. Syftet med resan var att fördjupa och utveckla den långa relationen mellan Svenska kyrkan och Church of Pakistan samt besöka platser och organisationer med koppling till kyrkan.
– Det är viktigt att mötas kyrkor emellan, särskilt när livsvillkoren är så olika. Jag hoppas att några av dem har möjlighet att komma till Sverige inom kort, förhoppningsvis redan nästa år, säger ärkebiskop Antje Jackelén.

Innehållsrika dagar

Ärkebiskop Antje samtalar med Irfan Janil, biskop i Lahore.
Ärkebiskop Antje samtalar med Irfan Janil, biskop i Lahore. Foto: Daniel Bramsell

Under sina dagar i Pakistan har hon åkt runt i olika stift, samtalat med biskopar och andra kyrkliga företrädare, invigt en nybyggd kyrka i en kristen by, träffat teologistudenter, besökt kristna skolor och informerat sig om erfarenheter av interreligiöst arbete. Hon mötte Svenska kyrkans samarbetspartners i Pakistan och fick på nära håll lära sig mer om det arbete för utbildning, jämställdhet och interreligiös samförstånd som Svenska kyrkan stöder.

Ärkebiskop Antje medverkade även i ett seminarium på Christian Study Center i Rawalpindi och togs emot i Pakistans största moské, Faisal Mosque i Islamabad.

Utsatta kristna på agendan

Tillsammans uppmärksammade ärkebiskopen och Church of Pakistan vid flera tillfällen den utsatta situationen för kristna och andra religiösa minoriteter i landet, till exempel i samtal med pakistanska regeringen och svenska ambassaden i Islamabad. Pakistan är ett av de länder där flest kristna dog för sin tro förra året.
– Under veckan vi var där var det fyra år sedan 78 människor dog i en självmordsattack i en kyrka i Peshawar. Det var starkt att se bilderna och höra berättelser från överlevande, säger ärkebiskopen.

Tre fokusområden för fortsatt samarbete

En viktig del av besöket var att samtala om hur relationen med Church of Pakistan kan utvecklas.
– Det finns tre områden som vi tillsammans har identifierat som centrala för vårt fortsatta arbete kyrka till kyrka: klimatfrågan, utbildning och lärande, samt interreligiöst arbete. Detta är lovande för framtiden, avslutar ärkebiskop Antje.

Fakta om Church of Pakistan

Church of Pakistan grundades 1970 som en förening av fyra kyrkor:

• CIPBC – Anglican Communion in Pakistan
  • UMCP – United Methodists in Pakistan
  • UCNIP – United Church of Pakistan
  • PLC – Pakistani Lutheran Church

Kyrkan har idag ca 350 000 medlemmar där de flesta hör till de allra fattigaste i samhället. Ny presiding bishop sedan i våras är Humphrey Peters från Peshawar stift.

1979 undertecknades en överenskommelse mellan dåvarande Svenska kyrkans mission, Svenska Missionsförbundet och Church of Pakistan. Samarbetet koordinerades genom Pakistangruppen (tidigare Pakistankommittén). Utöver Church of Pakistan relaterar Pakistangruppen till Christian Study Center (CSC) i Rawalpindi samt till Talitha Kumi Welfare Society (TKWS). En av uppgifterna är också att medverka till att ekumeniska och interreligiösa erfarenheter i relation till Pakistan kommer till nytta i det ekumeniska arbetet i Sverige.