Afrikas horn - alarmerande utveckling av svältkatastrofen

Nyhet Publicerad Ändrad

Act Svenska kyrkan vädjar om gåvor till matpaket, mjölkpulver och rent vatten. Antalet familjer som svälter ökar och vi för en kamp mot klockan för att bromsa utvecklingen. Med bland annat majsmjöl och bönor kompletterar vi de matpaket som annars knappt räcker för en månads behov.

Kenya och Somalia är två av de länder som nu drabbas av svältkatastrofen på Afrikas horn, den värsta hungerkatastrof vi sett i modern tid. Act Svenska kyrkan arbetar tillsammans med många organisationer i en kamp mot klockan för de människor som kämpar för sin överlevnad. Bromsar vi inte katastrofens utveckling riskerar 26 miljoner människor vara utan mat och vatten i februari 2023. En ogreppbar siffra. Bakom varje siffra finns en människa, en vuxen eller ett barn, med en medfödd rätt till ett värdigt liv.

I Kenya kompletterar vi de matpaket som delas ut av World food programme. Minimibehoven för en familj om sex personer drygas nu ut med majsmjöl, ris, salt, bönor och vegetabilisk olja. I Somalia kompletterar vi också med mjölkpulver och dadlar.

I Somalia, som just nu är hårdast drabbat, arbetar Act Svenska kyrkans lokala partner LWF (Lutherska världsförbundet) med att förebygga vattenburna sjukdomar. Det sker genom att förbättra tillgången till rent vatten i skolor och byar. Genom vattentransport en gång i veckan i sex månader till sex byar och tre skolor i läger för människor som flytt sina hem. Dessutom ska LWF stödja rehabilitering av närliggande vattentäkter och sinande brunnar för att säkerställa en kontinuerlig vattenförsörjning.

Till familjer, som fortfarande har tillgång till någon mat att köpa, ger vi under en begränsad tid kontantstöd.

Act Svenska kyrkan vill alltid, i områden där katastrofer drabbar, se till att människor får ökad kunskap att klara kriser och bygga starkare samhällen för framtiden. Därför håller vi  utbildningar i kris- och katastrofförebyggande och riskbedömning i flera byar och för myndigheter.

Våra humanitära insatser pågår på flera platser i världen och anpassas efter de behov som uppstår. Din gåva används där den behövs mest. Ge din gåva via formuläret här på sidan eller genom om att swisha till 900 1223. Skriv AKUT i meddelandefältet.

En pojke bär vattendunkar i ett torrt landskap.

Utökade humanitära insatser till Afrikas horn

Afrikas horn lider av den värsta torrperioden på decennier och över 20 miljoner människor står just nu i akut behov av mat och denna siffra beräknas öka till 26 miljoner människor i februari 2023.

Katastrofinsatser

Krig, svält och naturkatastrofer slår sönder miljoner människors tillvaro varje dag. Act Svenska kyrkan samarbetar med partner runtom i världen som finns på plats både före, under och efter katastrofen.

Två kvinnor skördar potatis.

Så hanteras din gåva

Act Svenska kyrkan kontrolleras av Svensk insamlingskontroll och Giva Sverige. Det garanterar att dina pengar används på rätt sätt.

Så kvalitetssäkrar vi vårt arbete

Du kan lita på att dina pengar når de människor de är ämnad för. Vi kontrolleras av flera olika aktörer, bland annat auktoriserade revisorer, Sida, Svensk insamlingskontroll, HQAI och Giva Sverige.