Foto: UN Women

Act Svenska kyrkan till FN-möte för att stärka kvinnors rättigheter

Den 11-22 mars anordnas det internationella FN-toppmötet för kvinnors rättigheter, Commission on the Status of Women (CSW68) i New York. Joanna Lilja, policyrådgivare för Act Svenska kyrkan, finns med i den svenska delegationen som leds av jämställdhets- och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg.

Kvinnokommissionen är den största FN-samlingen efter generalförsamlingen och det enskilt största internationella toppmötet som fokuserar på kvinnors rättigheter. Årets tema för mötet är fattigdomsbekämpning och stärkande av institutioner för att uppnå jämställdhet och främja alla kvinnors och flickors ekonomiska egenmakt.

- Jag är glad över att återigen vara del av den svenska delegationen till kvinnokommissionen. Sverige har en viktig roll att spela när det gäller att stå upp för jämställdhet globalt. Då religion och kultur ofta används som argument mot jämställdhet av de som motsätter sig kvinnors, flickors och HBTQI+-personers rättigheter är Act Svenska kyrkans ställningstagande för jämställdhet och SRHR viktigare än någonsin, säger Joanna Lilja.

Årets tema – fattigdom och ekonomisk egenmakt

Joanna Lilja, policyrådgivare för Act Svenska kyrkan Foto: Gustaf Hellsing

Utifrån årets huvudtema ser Act Svenska kyrkan frågan om att reformera diskriminerande lagstiftning som särskilt viktig att driva då den har ett stort inflytande över kvinnors och flickors rättigheter och styr faktorer som åldersgräns för äktenskap, skilsmässa, vårdnad av barn samt våld i nära relationer.

- Familjelagstiftning, inklusive religiös familjerätt, är också nära sammankopplad med kvinnors och flickors ekonomiska egenmakt. I mer än ett av fem länder i världen är döttrar och söner inte lika inför lagen när det gäller arvsrätt. Kvinnors möjlighet att arbeta, äga och ärva land och egendom är därmed begränsad, säger Joanna Lilja.

Att reformera diskriminerande familjelagstiftning nämns bland annat under mål 5 i de globala målen för hållbar utveckling samt som en mänsklig rättighet i artikel 16 i kvinnokonventionen (CEDAW). Det lyfts också fram av både Världsbanken och flera FN-organ som ett av de viktigaste reformområdena för att stärka kvinnors ekonomiska egenmakt.

En annan viktig fråga är tillgången till olika system för social trygghet som har en avgörande betydelse för kvinnors ekonomiska egenmakt – och minskar också kvinnors utsatthet för genusrelaterat våld. I praktiken handlar det om system för bland annat ålderspension, hälsovård och hälsoförsäkring, barnbidrag och barnomsorg. Beroende på hur de utformas kan program för social trygghet bidra till att förändra – eller befästa – stereotypa könsroller. Det är därför avgörande att sociala trygghetssystem är allmänna, individuella och är genusintegrerade.

Under kvinnokommissionen kommer Act Svenska kyrkan förespråka jämställdhet, SRHR och HBTQI+-personers rättigheter från ett trosbaserat perspektiv. Tillsammans med ACT-alliansen, Kyrkornas Världsråd, Lutherska världsförbundet och den Globala kampanjen för jämställd familjerätt planerar Act Svenska kyrkan att genomföra flera event.

Sidoevent som Act Svenska kyrkan anordnar under toppmötet:

“The economics of family law: a domino effect on gender equality, den 13 mars.

Eventet anordnas tillsammans med The Global Campaign for Equality in Family Law. Medarrangörer är Sverige, Chile, UN Women och Världsbanken.

Detta event fokuserar på sambandet mellan diskriminerande lagstiftning och kvinnors ekonomiska rättigheter – genom att reformera lagstiftning kan fattigdom utrotas och jämställdhet främjas.

“Funding the backlash or the revolution? Religion, rights and resistance, den 14 mars.

Eventet anordnas tillsammans med ACT Alliance, ACT Ubumbano, GIN-SSOGIE, Kvinna till Kvinna och Network for Religious and Traditional Peacemakers. Medarrangörer är Sverige, Kanada, Tyskland och UNFPA.

Sidoeventet fokuserar på paradoxen att antigenusrörelsen är välfinansierad medan progressiva rörelser, inklusive kvinnorättsorganisationer och trosbaserade organisationer, är underfinansierade.

Gender-responsiveness of climate change – lessons learned and opportunities to pursue, den 14 mars.

Eventet anordnas tillsammans med ACT Alliance, Christian Aid, DanChurchAid, Finnish Evangelical Lutheran Mission, Lutheran World Federation, National Gender and Equality Commission, Norwegian Church Aid, World Council of Churches och World Renew. Medarrangör är Finland.

Detta event fokuserar på hur transformativa åtgärder som bygger på ett genusperspektiv är nödvändiga för att säkerställa en klimatfinansiering som inte lämnar någon utanför.

Parallellevent som Act Svenska kyrkan anordnar under toppmötet:

Unlocking gender equality: the power of universal social security programs”, kl. 15.00 - 16.30 CET den 14 mars.

Eventet belyser den roll som universella och individuella sociala trygghetssystem spelar för att främja jämställdhet och stärka kvinnor och flickors egenmakt.

Eventet anordnas tillsammans med den globala kampanjen The Right to Social Security, Action Against Hunger Frankrike, The Global Cooalition for Social Protection Floor.

Parallel event under CSW

Anmäl dig till Unlocking Gender Equality: the Power of Universal Social Security Programs: https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_yHtsmWVmTgasLVWHhkPWzA

Datum: 14 mars
Tid: 10:00-11.30