Flera naturkatastrofer samtidigt

Nyhet

Orkanen i Nicaragua, översvämningarna i Honduras och tyfonen på Filippinerna är bara några exempel. Extremväder har slagit till på flera håll i världen och Act Svenska kyrkan vädjar om gåvor för att stötta människor som har hamnat i utsatthet.

Mat, vatten och skydd i Nicaragua

Centralamerikanska Nicaragua drabbades i oktober av en orkan som lämnade en miljon människor strömlösa medan omkring 13 000 familjer tvingades lämna sina hem. Över 31 000 människor saknar nu tillgång till rent vatten.

Regeringen i landet har påbörjat insatser i vissa städer och har byggt skyddsanläggningar. Men det råder ändå fortsatt stor brist på skyddsanläggningar liksom på mat, vatten, hygienartiklar och andra basala vardagsprodukter, något som Act Svenska kyrkan genom våra partnerorganisationer står redo att bidra med.

Ekonomiskt stöd i Honduras

I Nicaraguas grannland Honduras har floder svämmat över och jordbruksmark förstörts i jordskred till följd av extrema regnmängder. Hus har fallit samman och vägar skadats allvarligt. Delar av landet har hamnat i relativ isolering och över 70 000 människor har drabbats på ett eller annat vis.

ACT-alliansen, där Act Svenska kyrkan ingår, ska bistå med kontanter som kan kompensera för familjers förlorade inkomster. Utdelning av hygienkit är också prioriterat, inte minst för att förebygga fortsatt spridning av covid-19. Dessutom behövs psykosocialt stöd till drabbade som tagit sig till tillfälliga skyddsboenden. Särskilt utsatta grupper, så som ensamstående mödrar med små barn, prioriteras först.

Stöd för förstört jordbruk på Filippinerna

Hela 1,3 miljoner människor på Filippinerna drabbades nyligen av tyfonen Noru. Kraftigt regn och hårda vindar har ödelagt både städer och jordbruk. Infrastrukturen har drabbats hårt, skolor har förstörts och tvingats stänga.

Här finns ett akut behov av stöd till jordbruket. Mat, vatten, tillfälliga skyddsåtgärder och hälsorelaterad service behövs också, liksom psykosocialt stöd och hygienartiklar och kontantstöd.

Din gåva används där den behövs mest, och den gör skillnad. Swisha till 900 1223. Skriv AKUT i meddelandefältet.

Katastrofinsatser

Krig, svält och naturkatastrofer slår sönder miljoner människors tillvaro varje dag. Act Svenska kyrkan samarbetar med partner runtom i världen som finns på plats både före, under och efter katastrofen.

Två kvinnor skördar potatis.

Så hanteras din gåva

Act Svenska kyrkan kontrolleras av Svensk insamlingskontroll och Giva Sverige. Det garanterar att dina pengar används på rätt sätt.

Katastrofinsatser gör skillnad

Act Svenska kyrkan lindrar följderna av torkan på Afrikas horn, översvämningarna i Pakistan och jordbävningen i Afghanistan. Vår humanitära chef Else Berglund berättar hur våra akuta insatser också knyts ihop med långsiktig förbättring.