Trainee sökes

Nyhet Publicerad

Är du mellan 18-25 och sugen på att prova något nytt? Är du nyfiken på att arbeta inom kyrkan? Läs mer här!

Prova på att jobba i Svenska kyrkan!

Till dig som är 18-25 år och är aktiv/ eller har varit aktiv på något sätt i Svenska kyrkan:

Vi kommer att anställa en ungdom som ”trainee” i Vislanda-Blädinge pastorat under 10 månader.

När? 12 augusti 2019 - 30 juni 2020

Hur? Trainee är en praktik, en möjlighet för personer mellan 18 och 25 år att prova på att arbeta i Svenska kyrkan. Programmet är en del av Växjö stifts rekryteringsstrategi, som ingår i Växjö stifts framtidsarbete.

Som trainee kommer du att ha din bas i församlingen och kommer att få prova på uppgifter i hela församlingen. Du får ett antal fasta arbetsuppgifter att ansvara för och verksamheter att medverka i under din traineeperiod och det finns utrymme att prova på olika saker utifrån intresse. Du kommer att få följa olika yrkesgrupper i deras arbete till vardags och på helger. En handledare följer dig under hela traineeperioden och tillsammans lägger ni upp schemat. Handledaren och du har kontinuerliga träffar.

Anställningen är på 100%, varav 25% är deltagande i utbildningen ”Kyrkans grundkurs”. Utbildningen ges på S:t Sigfrids folkhögskola för dig och andra traineer i stiftet. Kursen omfattar 10 samlingar över två dagar, en torsdag och fredag per månad. Du får grundläggande kännedom om Svenska kyrkans tro och liv samt möjlighet till fördjupning och reflektion över din och kyrkans tro. Utbildning, material samt resorna till och från folkhögskolan bekostas av Växjö stift.
I traineeåret ingår dessutom samlingar för alla traineer i Växjö stift.

Lön: Ca 15 500 kr/månad före skatt

Vi vill ha: Ett brev med din ansökan där du berättar om dig själv, ditt engagemang i församlingen och varför du skulle vilja prova på att jobba i Svenska kyrkan. Här kan du också skriva om det är något särskilt du vill lära dig mer om gällande arbete i församlingen.

Mejla din ansökan till kyrkoherde Anders Lindow
anders.lindow@svenskakyrkan.se

Skriv ”Ansökan trainee” i rubrik/ämnesfältet

Frågor ställs till kyrkoherde Anders Lindow 070-2887227.
Intervjuer sker löpande, varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt!