Foto: Kristin Horn Sellström

Med hjärta för omvärlden

När Kristina Fransson gick i pension vid 61 års ålder hade hon bestämt sig för att säga nej till alla engagemang. Men så fick hon en fråga hon inte ville säga nej till.

- Jag har varit engagerad och aktiv i hela mitt liv, så när jag skulle bli pensionär kände jag att det var dags att sluta med allt. Men så fick jag frågan om att vara med i Internationella Gruppen och då sa jag ja meddetsamma, det kändes helt rätt – jag har alltid haft orättvisor i världen nära hjärtat.

Nu har Kristina jobbat med kyrkans internationella arbete i ungefär 6 år och hon tänker fortsätta så länge hon orkar.

- Ja, det här vill jag aldrig sluta med! Man orkar med det man tycker är roligt, och vi har en bra grupp där alla hjälps åt och vi fördelar arbetet mellan oss, det är aldrig något som är jobbigt.

Kristina hade aldrig tidigare varit engagerad inom kyrkan, men nu är det något hon varmt rekommenderar.

- Det fungerar så himla bra, och vi har ett fantastisk stöd från församlingen och de anställda. Och det är en skön känsla att se att vi uträttar något, även om det är litet. Man ser mer och mer problem överallt, men vi kan göra något för våra medmänniskor.