GUDS MÖTESPLATSER

Kyrkorummet är en plats dit vi alltid är välkomna. Kyrkan är allas! Här får vi samlas till olika gudstjänster och ta emot Guds nåd och välsignelse i de kyrkliga handlingarna. Vi får tacka Gud för livet med sång och musik, be för oss själva och för andra och reflektera över världen idag med hjälp av Guds ord.

Gudstjänster

Vi vill att gudstjänsterna ska vara enkla, äkta och inbjuda till delaktighet. Undervisning ska inte vara det dominerande inslaget, här finns mycket plats för glädje och spontanitet och det stilla mötet med Guds mysterium.

Körfrallan - en kör för alla!

Välkommen att vara med och sjunga i Körfrallan! Är du ny? Hör av dig till Rickard Scheffer, 0472-30491.

Dop

Ett litet barn har kommit till världen. Det vill vi gärna fira tillsammans med er - välkommen till dop! För dig som förälder kan dopet vara ett tecken på tacksamhet, att du har fått bli förälder till just denna lilla människa.

Konfirmand

Välkommen till konfirmandåret! Vem är Jesus? Vad är meningen med livet? Vad händer när vi dör? Varför finns jag? Varför finns det onda? Finns Gud? Vad är kärlek? Finns det en framtid? Vad tror jag egentligen på? Nu är det Din tur att ställa frågorna! Nu är det Din tur att få ett minne för livet!

Vigsel

Genom vigsel förenas två personer i äktenskapet. Det är ett naturligt steg för två personer som älskar varandra och som vill leva tillsammans. De lovar varandra att i livslång trohet dela livets glädje och svårigheter. När ett par gifter sig i kyrkan markerar de sitt beslut inför Gud.

Begravning

Den kristna riten för att säga farväl och tacka för en människa är en gudstjänst. I begravningsgudstjänsten överlämnar vi den döde till Gud. Begravningsgudstjänsten är en akt av kärlek och respekt för den som är död. Den är också något att hämta kraft ur för den dödes anhöriga.

Process:

Att arbeta kontextuellt med liturgi, teologi och musik och erbjuda gudstjänster och kyrkliga handlingar som berör alla åldrar och aktuella livsfrågor så att människor blir delaktiga och kommer i dialog med Guds ord i Bibeln och livet.

Mätbara mål:

• En temagudstjänst per månad
  • En gudstjänstgrupp för varje kyrka
  • Vardagsgudstjänster och gudstjänster i byarna
  • Utveckla det kyrkomusikaliska arbetet
  • Meditations- och mötesplatser vid kyrkogårdarna