BLÄDINGE KYRKCENTRUM

Vi kortar avstånden på landsbygden genom att ha kyrkan, församlingshemmet och Kyrkviken som ett levande centrum året runt. En andlig växtplats där alla åldrar kan mötas. Här samverkar vi med olika föreningar och aktörer för att stärka gemenskapen och ett engagemang för behövande genom praktisk solidaritet.

Process:

Att skapa ett aktivitetscentrum kring Blädinge kyrka, församlingshem och Kyrkviken som blir en mötesplats och andlig växtplats för alla åldrar

Mätbara mål:

• Att skapa en plats för lek och uteaktiviteter nära församlingshemmet
  • Att ha ett väl fungerande familjearbete med ”Kyrkis” och körsång som riktas mot söndags- och vardagsgudstjänster
  • Att ha ett öppet församlingshem med café, läsrum, internet och försäljning av Fartrade-varor och andra varor samt olika aktiviteter under dagen, först hela torsdagar och senare flera dagar i veckan och gärna helger.
  • Utveckla aktiviteter i Kyrkviken
  • Att skapa ett ”Ekologiskt altare” vid Kyrkviken i samverkan med lokala föreningar, en symbolisk plats för andakt, skönhetsupplevelse och läkande livgivande växter.