Foto: Emilia Lindstrand

Familj

Spagetti & Gud underlättar vardagen.

Klockan är fem på eftermiddagen när några familjer ramlar in i Dädesjö sockenstuga. Det luktar köttfärssås lång väg. När ytterkläderna kommit av finns tid för en stunds bus och lek. Lego, bilar och leksaker fyller snart golvet. De större barnen har redan kommit på att det är roligt att leka ”hela havet stormar” med de stora kuddarna.

Denna vecka var vi tre familjer med totalt sex barn på plats, dessutom fanns två anställda i församlingen där.

Efter en stunds lek samlas vi runt ett stort bord, sjunger en mat-sång med rörelser och börjar lägga upp mat på tallrikar. Stavarna av morot och gurka är särskilt populära.

Det är Aina Hantoft, Johan Claesson och Linda Berglund som lagat mat och dukat bord. Båda arbetar i Sjösås och Dädesjö församlingar och är glada över att flera hittat hit denna torsdagskväll.

Aina Hantoft berättar:
- Syftet är att kunna mötas i gemenskap på ett nytt sätt. Vi har en hel del verksamhet för daglediga familjer men inget för de familjer som jobbar. Detta är ett sätt att testa det.

Hur går det till?
- Vi äter tillsammans, pysslar och avslutar med kort gudstjänst. Det vi vill uppnå är att skapa en hemma-känsla, så exakt vad vi gör utöver spagetti och köttfärssås/linssås och kort gudstjänst är helt öppet, säger Aina.

Aina betonar också:
- Vi ser ju gärna också att de som vill uppleva gemenskap och middag kommer, oavsett om du har barn eller inte!

Änglavingarna är klara och andakten tar vid. Vi sitter i ring och sjunger, hör en berättelse ur bibel för barn och ber Gud som haver. Sen skiljs vi åt och far hem till en smidig nattning och trötta, glada och mätta barn.

Dagens pyssel är att göra egna änglavingar. Glitter i många färger och former uppskattas! Foto: Emilia Lindstrand

aktiviteter för familjer

Spagetti & Gud, Kyrkstök och Messy church är några namn på denna typ av verksamhet: där maten är lagad, leksakerna framplockade, pysslet förberett och andakten anpassad till barn. Liknande verksamheter finns på många håll i Växjö stift. Kontakta din församling för att se om liknande erbjuds där du bor. Denna mötesplats underlättar vardagen för många familjer och tjänar som ett välkommet avbrott mitt i veckan.

Foto: Emilia Lindstrand

familj & relation

Att vara del av en familj kan ibland vara väldigt tufft, relationer kan krångla och du/ni behöva någon att prata med. I alla församlingar finns präster och diakoner osm är erfarna och kompetenta i samtal om relationer. Du är välkommen själv eller med din partner. Det är alltid kostnadsfritt och du behlver inte vara medlem. Här förs inga journaler. Kontakta din församling, eller en präst/diakon du önskar samtala med och boka tid.

Svenska kyrkan bedriver på många håll också familjerådgivning. Här kan du läsa mer om vad Svenska kyrkans familjerådgivning kan hjälpa till med. På sidan finns också konkreta tips till dig som vill förbättra kommunikationen i er relation.

Gemenskap som bär

Elisabet är församlingspedagog i Svenska kyrkan Växjö.

Hitta din församling

Hyltebruk är en av alla församlingar i Växjö stift. Hitta din församling här.