Väggmålningar från 1500-talet i Växjö domkyrkas själakor.
Foto: LarsErik Tobiasson

Tro och vetande

- religionskunskap för gymnasieelever

Om relationen mellan religion och vetenskap.

Kursplanen för Religionskunskap 1 gör tydligt att eleverna ska kunna redogöra för uppfattningar om relationen mellan religion och vetenskap - ett relativt nytt område. Varför inte låta en central aktör i debatten vara en del av diskussionen?

Ingångar

• Hur skiljer man mellan tro och vetande?
  • Vad säger Svenska kyrkan respektive vetenskapen om till exempel skapelsen, människans roll och ödet?
  • Vad har kyrkan trott tidigare? Hur har man genom historien förhållit sig till vetenskap? Hur har synen förändrats?
  • Vilka likheter respektive skillnader är avgörande i fråga om tro och vetenskap?

Läroplansanknytning GY11

" ... redogöra för olika uppfattningar om relationen mellan religion och vetenskap i den aktuella samhällsdebatten." (Ur Centralt innehåll för Religionskunskap 1.)