En man och en liten flicka tänder ett dopljus i kyrkan.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Frågor och svar om att boka dop i Svenska kyrkan Växjö

Hur gör jag för att boka dop? Finns det möjlighet att låna en lokal till dopkalas? Kan vi låna en dopklänning? Här hittar du svar på de vanligaste frågorna kring att boka dop i församlingarna i och omkring Växjö.

Att boka dop

Du kan boka dop direkt via webben. Genom att välja kyrka och/eller datum får du upp lediga tider i kalendern. Välj en tid och fyll i uppgifter i formuläret som öppnas. Om du önskar att fler döps på samma tid, till exempel syskon, fyller du i namn och personnummer i rutan ”Övriga önskemål”. När bokningen skickats till oss får du ett svar på att den prelinminära bokningen är mottagen och vi gör en avstämning innan en definitiv bekräftelse skickas till dig.

Hittar du ingen tid som passar eller undrar över något kan du kontakta växeln 0470-70 48 00, vaxjo.pastorat@svenskakyrkan.se

Dopsamtal och förberedelser

Några veckor innan dopet blir du kontaktad av prästen för att komma överens om när ni kan träffas för ett dopsamtal. På dopsamtalet går ni igenom de praktiska förberedelserna och har möjlighet att ställa frågor och att få veta mer om vad dopet innebär. Dop följer en särskild ordning i Svenska kyrkan och mycket kan utformas så som ni önskar för att dopet ska kännas personligt och nära för just er.

Dopklänning/dopdräkt

I flera kyrkor finns det en dopklänning att låna. När du bokar dop via webben kan du boka dopklänning i samband med att du bokar kyrka och datum.

Dopkalas

Vi har församlingshem där det finns möjlighet att ha dopkalas. Tillgängliga församlingshem visas i samband med att du bokar dopet och det kostar ingeting att låna dem. Tänk på att kolla upp så att lokalen är tillräckligt stor för det kalas ni önskar. Mer information om församlingshemmen hittar du om du klickar dig vidare från sidan Kyrkor och kapell

Fadder eller gudföräldrar

En fadder eller gudförälder är samma sak. Är det ett barn som ska döpas väljer många föräldrar vanligen en eller flera faddrar till barnet. Det är ni som väljer om ni vill ha faddrar till ert barn och vilka de i så fall ska vara. Det kan vara vem som helst, det enda ni behöver tänka på är att faddern behöver vara döpt.

Har du några andra frågor eller funderingar kan du kontakta växeln 0470-70 48 00 eller via e-post vaxjo.pastorat@svenskakyrkan.se Vill du ha direkt kontakt med en av våra församlingar kan du ta kontakt med församlingsexpeditionen.