Aneboda kyrkogård

Aneboda kyrkogård

Aneboda kyrka ligger vackert belägen vid sjön Stråkens strand.

Aneboda kyrka ligger vackert belägen vid sjön Stråkens strand cirka 4 mil från Växjö centrum. Kyrkan är av trä och består av ett rektangulärt långhus med utbyggda sidoportar, korabsid* och ett högt torn. Kyrkan är orienterad tvärt emot de flesta, med tornet i öster och koret i väster. Detta är en av de nationalromantiska kyrkorna från sekelskiftet 1900 i Kronobergs län, och den enda av dessa som uppförts i trä.

Kyrkogården omges av en blandad trädkrans av lövfällande träd. Inne på kyrkogården finns flera sorgeträd. Kyrkogården ligger i en sluttning med vacker utsikt över sjön. Förutom kist- och urngravar finns också en minneslund med en vacker damm.

*Korabsid är en halvrund eller mångkantig avslutning av koret, där vanligen altaret är placerat.