Foto: Jenny Arvidsson

Digital kyrkogårdsvandring

Följ med på en historisk vandring på Norra och Södra kyrkogården i Värnamo. Titta på filmerna hemifrån eller varför inte under ett besök på någon av kyrkogårdarna för att lära dig mer om de personer som finns begravda här.

På kyrkogårdarna i Värnamo ryms mycket kulturhistoria och här ligger många mer eller mindre kända personer från Värnamo med omnejd begravda. Nu finns det möjlighet att gå på en digital kyrkogårdsvandring där vi får höra berättelser om några av de mest kända personligheter som under åren begravts på Värnamo Norra och Södra kyrkogårdar. Bland annat får vi höra om bryggeriägare Eva André, detektiv Jonas Sterman och arkitekt Bruno Mathsson.

VÄRNAMO NORRA KYRKOGÅRD

På Värnamo Norra kyrkogård finns ca 5700 gravar. Här finns kistgravar, urngravar, askgravplatser och en minneslund. Det finns en gammal och en ny del och den äldsta delen är från 1905.

VÄRNAMO SÖDRA KYRKOGÅRD

Kyrkogården anlades 1863 och den äldsta registrerade graven är från 1879.

Kulturgravar.se

Om du besöker Värnamo Södra kyrkogård, vid Apladalen, kan du vid några utvalda gravplatser se en liten skylt med en QR-kod på. Med hjälp av en app som du laddar ner till mobilen eller surfplattan kan du scanna koden och se och höra en liten film om den gravsatte.

Så småningom kommer detta att vara möjligt på alla våra fyra kyrkogårdar.

Du kan även se filmerna hemifrån genom att gå in på kulturgravar.se välja Småland och sedan leta upp kyrkogårdarna i Värnamo pastorat.

Det är Sveriges kyrkogårds- och krematorieförbund, SKKF, som tillhandahåller tjänsten och Smedberg Produktion AB som sammanställt filmerna.

I Värnamo har vi haft stor hjälp av Värnamo hembygdsförening och Värnamo historiska sällskap att få fram allt bakgrundsmaterial. I några fall har vi också fått hjälp från släktingar till de gravsatta.