Uppståndelsekapellet

Ett rum som andas lugn och tidstypisk arkitektur.

Den första juni 1958 invigdes Värnamo kapellkrematorium, en byggnad som vi idag känner som Uppståndelsekapellet på Värnamo norra kyrkogård. I byggnaden finns en ceremonisal och ett krematorium.

Det var långt mellan första beslut och invigning. Redan hösten 1936 beslöt kyrkorådet utreda frågan om att bygga ett nytt begravningskapell och krematorium på norra kyrkogården i Värnamo. Efter många turer fick stadsarkitekten Hugo Bolker uppdraget att rita kapellkrematoriet och konstnär Sven Ljungberg fick i uppdrag att svara för den konstnärliga utsmyckningen.

Ceremonisalen domineras av Sven Ljungbergs målning som upptar hela den triangulära fondväggen. Fresken skildrar människor i glädje och sorg på deras livsvandring. Byggnaden, den konstnärliga utsmyckningen och all inredning är väl samkomponerad och av hög kvalité.

Titta in i Uppståndelsekapellet!

Kyrkogårdar

Här hittar du allt du behöver veta om kyrkogårdarna i Värnamo, Nydala och Fryele, kontaktuppgifter till kyrkogårdsförvaltningen samt information för dig som är eller ska bli gravrättsinnehavare.

Kyrkogårdarna

Här kan du läsa mer om kyrkogårdarna. Du kan också själv vandra runt på kyrkogårdarna här, digitalt.