Foto: Jenny Arvidsson

Bårtäcke

Istället för kistdekoration får man gärna använda bårtäcke

En vacker tradition

Bårtäcken över kistan under begravningsgudstjänsten är en tradition som finns i hela landet. Sedvänjan redan från 1600-talet om att använda bårtäcke vid begravning försvann under en period på 1900-talet. Vid kungliga begravningar, i det militära och inom vissa organisationer har dock traditionen förts vidare och idag förekommer den hos allmänheten igen. Bårtäcket utgör ett fint alternativ till annan form av kistdekoration.

Bårtäckets användning

Bårtäcket kan användas vid både jordbegravning och kremation.

Vid begravning med efterföljande kistgravsättning tas bårtäcket bort när kistan placeras på katafalkvagnen utanför kapellet/kyrkan. Vid kremation ligger bårtäcket kvar på kistan under hela akten.

Bårtäcket får lånas kostnadsfritt vid begravningar inom Värnamo och Nydala-Fryele församlingar.

Fakta om bårtäcket

Bårtäcket, som är vävt i ull och lin, pryds av ett Kristusmonogram utfört av guldtråd i snärjteknik. Textiliern är utförd i Alice Lunds Ateljé, Borlänge, och signerad av textilkonstnärinnan Dagmar Lodén, Leksand.

Kontakta kyrkogårdsförvaltningen

Expeditionen hittar du på

Kapellgatan 3
331 36 Värnamo