Logga för Kyrkans klassiker.

Kyrkans klassiker

Var med och gör en kyrklig klassiker! Varför inte genomföra en annorlunda klassiker. Istället för att skida, cykla, simma och springa får du be, läsa Bibeln, fira gudstjänst och träna din omtanke om andra.

Vad är kyrkans klassiker?

Med kyrkklassikern kan du på ett enkelt och metodiskt sätt upptäcka kyrkans tro och liv. Metoden passar nyfikna nybörjare, allmänt intresserade och veteraner som behöver ny inspiration.

Till din hjälp finns en folder som går att hämta i Värmdö kyrka, Sjölidens kapell och församlingsgården. Den går också att ladda ner här.
Om du vill kan du också få ett intyg från församlingen efter att du gjort din klassiker.

Idén och initiativet kommer från Kyrkans tidning som vid nyår lanserade "En svenskkyrklig klassiker". Läs mer på kyrkklassiker.se

De fyra ”grenarna” i kyrkans klassiker

Bön

Bönen är trons modersmål. Pröva på att be varje dag/kväll under två månader.

Bibelläsning

Läs ett urval av Bibelns klassiska texter.

Gudstjänst

Fira tolv gudstjänster, där fyra tillfällen är under kyrkans största högtider: Skärtorsdag, långfredag, påskdag och juldag.

Omtanke

Gör till en vana att då och då, hemma eller i kyrkans ljusbärare,tända ett ljus för någon som du vet har det jobbigt. Att tänka på andra är ett sätt att be för andra.