Begravningsverksamheten

Kistgravplats- gravplats för en eller flera kistor. I en kistgravplats ryms vanligvis också urnor eller askor. Kistan gravsätts på en nyvald plats eller i en befintlig grav. Anhöriga kan delta vid gravsättningen. Kistgravar upplåtes med en gravrättstid på 25 år som sedan kan förlängas.

Själva gravplatsen kostar inget, men gravrättsinnehavaren bekostar och ansvarar för gravanordning, anläggande och skötsel av plantering. Ansökan om gravsten lämnas in till församlingen för godkännande innan tillverkning och uppsättning. Gravskötsel kan köpas av församlingen.

Urngravplats-gravplats avsedd för urnor.  Urnan gravsätts på en nyvald plats eller i en befintlig. Anhöriga kan delta vid gravsättningen. Urngraven upplåts med en gravrättstid på 25 år som sedan kan förlängas. Antal urnor är individuellt och begränsas av storleken på graven.

Minneslund-är ett gravskick av kollektiv och anonym karaktär. Askan placeras inom ett gemensamt gravområde och anhöriga tillåts inte delta vid gravsättningen. Upplåts utan gravrätt. En minneslund har gemensam smyckningsplats där snittblommor endast får placeras i kyrkoförvaltningens vaser och ljus får sätts på anvisad plats. Ingen annan smyckning får placeras i anslutning till minneslunden. Mosskransar och annan gravsmyckning får inte läggas på minneslunden. Gravsättning i minneslunden är utan kostnad.

Askgravplats-gravplats för urnor. Varje gravplats rymmer två urnor. På askgravplatsen är det möjligt för makar/partner/anhöriga att vila tillsammans. Den upplåts med begränsad gravrätt. Begränsningen består i gravanordningens utseende och beskaffenhet samt gravplatsens utsmyckning och ordnande i övrigt. Askgravplatserna har en gemensam smyckningsplats där snittblommor endast får placeras i kyrkoförvaltningens vaser och gravljus får bara placeras i ljusskåpen.
Mosskransar och annan gravsmyckning får inte läggas på askgravplatsen.
Kyrkogårdsförvaltningen ordnar namnplatta och skötsel.
En fast kostnad för sten + namn tillkommer.
För aktuella priser kontakta Pastorsexpeditionen 0417-142 01

Askgravlund - här gravsätts urnor/jämförbart i lättförgängligt material. Namn på de gravsatta anges på en mässingsplatta som fästs på en gemensam sten. Mässingsplattan monteras i turordning. Askan sätts ner i turordning. Skötsel samt montering sköts av kyrkogårdsförvaltningen. Fastställd kostnad för Askgravlund debiteras dödsboet. Vintertid sker inte gravsättning vid tjäle eller om området är snötäckt. Anhöriga får närvara vid gravsättning. Snittblommor får placers på anvisad plats, inga blommor får planteras. Gravljus placeras i ljusskåpet. Mosskransar och annan gravsmyckning får inte läggas på Askgravlunden. Finns på Tomelilla kyrkogård.
För aktuella priser kontakta pastorsexpeditionen. 0417 - 142 01

Kulturgravar På våra kyrkogårdar har vi ett antal gravplatser som bedömts som särskilt värdefulla och därmed också viktiga att förvalta och bevara inför framtiden. Dessa är inte tillgängliga för nyupplåtelse

VÅRA KYRKOGÅRDAR OCH GRAVSÄTT
Tomelilla Tryde Ullstorp Benestad Ramsåsa kyrkogårdar

Kistgravplatser
Urngravplatser
Minneslund
Askgravplats
dessa gravsätt finns på alla våra kyrkogårdar
Askgravlund finns i Tomelilla

Ingår utan kostnad för dödsboet

·     Gravplats på allmän begravningsplats under en tid av 25 år.

·     Gravsättning

·     Transporter från det att kyrkan tagit över ansvaret för stoftet, till dess  gravsättning ägt rum.

·     Kremering

·     Lokal för förvaring och visning av stoftet.

·     Lokal för begravningsceremoni.

Dessa tjänster kan också tillhandahållas av andra församlingar än där den avlidne var folkbokförd (begravningsclearing)

Återanvändning av gravplats/gravsten
På alla våra kyrkogårdar återanvänder vi gravplatser.
På Tryde kyrkogård finns det inte nya gravplatser, endast återanvända.

För närmare information om återanvända gravstenar, kontakta Bengt Jakobsson, kyrkogårdsanvarig, 0417-142 23.

Information till begravningsbyråer:
Tomelilla kommun har ett avtal med sjukhuset i Simrishamn där alla bårlagda avlidna placeras. Det finns alltså inte bårplatser i Tomelilla kommun, inte heller i Tomelillabygdens församlings bårhus.
Det är huvudmannen(alltså Tomelilla kommun) i sjukvården som skall se till så att bårplatser finns.
I vårt bårhus finns det kistplatser, alltså för kistlagda avlidna.
Har du frågor?: ring 0417-142 29