En kyrksal med en vit kista med rosa rosor på locket står till vänster i bild. På andra sidan om kistan står en präst i liturgiska kläder och med nerböjt huvud. I förgrunden syns delar av kyrkbänkar i trä.
Foto: Johannes Frandsen/IKON

Om du bokar en begravningsgudstjänst

Hur Svenska kyrkan Tidaholm behandlar personuppgifter i samband med begravningsgudstjänst.

När du bokar en begravningsgudstjänst kommer Svenska kyrkan Tidaholm att behöva behandla dina personuppgifter. Det huvudsakliga syftet med att behandla dina personuppgifter är att vi ska kunna administrera och förrätta begravningsgudstjänst och gravsättning samt dokumentera den kyrkliga handlingen i ministerialboken. Du ingår ett avtal genom att boka tid för förrättningen, vilket är en av grunderna för behandlingen av dina personuppgifter, men vi behandlar även personuppgifter som ett led i myndighetsutövning enligt begravningslagen. Som en del av Svenska kyrkans myndighetsutövning skickar vi därmed information om gravsättningen till Skatteverket.

Utöver den behandling som utförs för att uppfylla avtal eller som ett led i myndighetsutövning behandlar vi även dina kontaktuppgifter i upp till ett år efter gravsättningen för att Svenska kyrkan Tidaholm ska kunna skicka dig inbjudningar till minnesgudstjänst och/eller sorgegrupp. Detta görs med stöd av ett berättigat intresse, då Svenska kyrkan Tidaholm bedömer att du sannolikt har ett intresse av att få sådana inbjudningar skickade till dig. Kontakta expeditionen om du vill bli borttagen från dessa listor.

Svenska kyrkan Tidaholm kan komma att diarieföra handlingar som inkommer till eller upprättas hos oss. Dina personuppgifter kan även komma att lämnas ut i enlighet med den statliga eller inomkyrkliga offentlighetsprincipen, vilket framgår av 10–11 §§ lagen om Svenska kyrkan.

Eftersom dataskyddsförordningen inte omfattar personuppgifter för avlidna nämns inte den avlidnes personuppgifter i denna information.

De personuppgifter Svenska kyrkan Tidaholm behandlar i normalfallet är namn, adress, telefonnummer, e-postadress, din relation till den avlidne samt faktureringsuppgifter. Vanligtvis får Svenska kyrkan Tidaholm dina uppgifter från begravningsbyrån, men de kan även komma direkt från dig eller via annan församling.

Dina personuppgifter sparas under den tid som stadgas av tillämpliga lagar och föreskrifter, såsom begravningslagen. Vissa uppgifter om förrättningen kommer att sparas för historiska ändamål i en så kallad ministerialbok. Som angetts ovan behandlas dina kontaktuppgifter i upp till ett år efter gravsättningen.

Uppgifter om den kyrkliga handlingen såsom innehåll i tal, vilka psalmer som valts m.m. delas med den präst som utför handlingen. Prästen är självständigt ansvarig för att skydda de personuppgifter denne får tillgång till inom ramen för detta uppdrag. Vanligtvis sparar prästen uppgifter om den kyrkliga handlingen i sin egen dokumentation, exempelvis i en pärm. Om du har frågor om detta går det bra att kontakta Svenska kyrkan Tidaholm eller berörd präst direkt.

Svenska kyrkan Tidaholm ansvarar för hanteringen av dina personuppgifter om inte annat nämns ovan. För information om dina rättigheter enligt dataskyddsförordningen. Där hittar du även kontaktuppgifter till oss och vårt dataskyddsombud.

Någon sitter vid ett skrivbord bakom en datorskärm och knappar på ett tangentbord.

Information om personuppgifter - GDPR

Svenska kyrkan har hanterat personuppgifter på ett ansvarsfullt och respektfullt sätt i många hundra år och det kommer vi att fortsätta att göra. Din personliga integritet är viktig för oss och därför vill vi informera om var dina personuppgifter hämtas ifrån, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har.

En fotograf som täcker ansiktet med kameran.

Om du finns med i bild- och filmmaterial

Hur Svenska kyrkan Tidaholm hanterar personuppgifter i film- och bildmaterial.

Bild ovanifrån på en dator, en kaffekopp, en hand som håller i en penna och en skrivbok.

Så behandlar Svenska kyrkan dina personuppgifter

Här får du veta var dina personuppgifter hämtas ifrån, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har. Du får också veta vart du ska vända dig om du har frågor kring Svenska kyrkans hantering av personuppgifter.

Begravning

Begravningsgudstjänsten är en akt av kärlek och respekt för den som är död. Den är också något att hämta kraft ur för den dödes anhöriga. Begravningsgudstjänst hålls för att få säga farväl, överlämna en människa till Gud och säga tack.

Vid övrig myndighetskontakt med begravningsverksamheten

Det är Svenska kyrkan Tidaholm som anordnar och håller allmänna begravningsplatser för folkbokförda inom Svenska kyrkan Tidaholms geografiska förvaltningsområde, även för avlidna som inte var medlemmar i Svenska kyrkan.