Dopvatten
Foto: Marie Bergström

Drop-in dop

Kom som du är och bli en del av Kyrkans stora familj!

Lördagen den 22 april  kl 10-14 är det dags för drop-in-dop i Högåskyrkan.

Vi döper barn, vuxna, ungdomar – ja, alla åldrar. Drop-in-dopet är ett enklare alternativ, utan krav på stora förberedelser. Du får komma som du är och vila i att vi ordnar allt: präst, musiker och dopkalas. Allt är gratis!

Är du redan döpt i en annan kristen kyrka, så döper vi inte dig igen. Svenska kyrkan godkänner nämligen alla kristna kyrkors dop.

Vid frågor, ring eller mejla vår präst:

Anna Stillfors, 0504-439 04, anna.stillfors@svenskakyrkan.se

Att tänka på vid dopdagen:

• Ta med giltig svensk ID-handling om du är över 18 år. Är du under 18 år måste du ha båda vårdnadshavarnas tillstånd att döpas.
  • När du kommer till kyrkan får anmäla dig, därefter får du träffa din doppräst, som berättar om dopet i ett kort samtal. Du får även möjlighet att välja psalmer och eventuellt en solosång.
  • Det kan bli flera som döps i samma dopgudstjänst.
  • Svenska kyrkan i Tibro och Ransberg bjuder på doptårta i Högåskyrkans samlingssal.

Vanliga frågor:

Vad har man på sig? Traditionellt har man på sig en vit dopklänning/dopdräkt. Du kan låna dopdräkt på plats, oavsett om du är barn, ungdom eller vuxen. Det går också bra att döpas i sina vanliga kläder.

Kostar det något? Nej. Det kostar inget. Vid drop-in-dop bjuder Svenska kyrkan i Tibro och Ransberg på dopfikat också. Det är helt gratis!

Kan jag bli döpt om jag är över 18 år och inte har en giltig svensk ID-handling? Då kan du tyvärr inte döpas på drop-in-dopdagen. Då råder vi dig att kontakta kyrkoherde Sami Kaukonen för ett samtal. 0504-439 03.

Behöver man föranmäla sig? Nej.